• Fiscaris
  • Vacatures
Bel ons +31 (0)70 3382730
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Belastingen
    • Advies
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Medische Branches
    • Mondzorg
    • Huisartsen
    • Dierenartsen
    • Fysiotherapeuten
    • Psychologen/Psychiaters
    • Medisch Specialist
    • Logopedie
    • Overige (para)Medici
  • Informatie
  • Over ons
    • Ons Team
    • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact

DAC8: Vanaf 2026 Europese informatieuitwisseling cryptobezit

DAC8: Vanaf 2026 Europese informatieuitwisseling cryptobezit
27/02/2024Actueel

Het voor de Belastingdienst verzwijgen van buitenlands Europees cryptobezit is vanaf 2026 niet meer mogelijk. De DAC8 richtlijn maakt vanaf dat jaar Europese automatische informatieuitwisseling over cryptoactiva tussen lidstaten mogelijk. Het is de volgende stap van Europa om de cryptomarkt verder te reguleren. Bijna twee miljoen Nederlanders bezitten cryptovaluta. Uit onderzoek blijkt dat slechts 1,5% van alle Nederlandse cryptebezitters dit vermogen in 2022 aangaven bij de Belastingdienst.Zal de rest van deze groep verzwegen crypto terug gaan zien in de vooraf ingevulde aangifte (VIA) 2026? En wat zijn de boeterisico’s voor crypto dienstverleners als ze niet rapporteren?

Rapportageplicht cryptoactiva DAC8

De zevende aanpassing van de Europese richtlijn ‘Directive on Administrative Cooperation’ (hierna: DAC8) is op 16 mei 2023 door de EcoFin goedgekeurd. Met DAC8 worden rapportageverplichtingen voor cryptoactiva geïntroduceerd. Op 13 september 2023 heeft het Europese Parlement een laatste resolutie met wijzigingen aangenomen. Na de toekomstige vaststelling door de Europese Raad moeten lidstaten de wijzigingen voor 31 december 2025 implementeren in nationale wetgeving.  Een aanbieder van cryptoactivadiensten die rapportageplichtig is, zal vanaf die datum jaarlijks informatie moeten aanleveren aan de nationale Belastingdienst, waarna deze binnen Europa wordt gedeeld met (uiteindelijk) Belastingdiensten van andere lidstaten.

De DAC richtlijn heeft tot doel om samenwerking tussen lidstaten te bevorderen en daarmee belastingfraude, belastingontduiking en belastingontwijking te bestrijden. De drang naar meer belastingtransparantie heeft de afgelopen jaren geleid tot een steeds verdergaande uitbreiding van automatische gegevensuitwisseling. De voorganger DAC2 ziet op rekeninginformatie van de financiële sector en banken, DAC6 (mandatory disclosure) op grensoverschrijdende fiscale constructies en DAC7 ziet op zogenaamde platformexploitanten (Amazon, AirBNB, UBER, eBay). Daarnaast wordt de cryptomarkt in 2024 aan banden gelegd door de MiCa verordening, die voorziet in een Europees ‘level playing field’ voor wat betreft de regelgeving en vergunningplicht voor cryptobedrijven.

DAC8: Voor wie?

Concreet betekent DAC8 dat alle rapportageplichtige Europese aanbieders van cryptoactiva diensten vanaf 1 januari 2026 wettelijk verplicht zijn om jaarlijks informatie te verstrekken aan de eigen Belastingdienst, waarna deze binnen Europa wordt gedeeld. In Nederland zal dit verwerkt worden in de Wet op de internationale bijstandverlening bij de heffing van Belastingen (WIB). De systematiek is ontleend aan de Common Reporting Standard (CRS) en de door de OESO opgestelde Crypto-Asset Reporting Framework (CARF).

DAC8: Voor wat?

Er gaat een rapportageplicht gelden voor elk cryptoactief, met uitzondering van Central Bank Digital Currencies (CBDCs). Deze van Staatswege uitgegeven cryptomunten staan immers al volledig onder controle van Europese en nationale centrale banken en vallen onder de oude bancaire informatie uitwisselingsplicht van DAC2.  Ook NFTs (Non Fungible Tokens, digitale cryptokunst) vallen onder DAC8 indien deze worden gebruikt voor betalings- of beleggingsdoeleinden. De te rapporteren informatie bestaat (onder meer) uit personalia (naam, adres lidstaat, fiscaal identificatienummer, geboorteplaats- en datum), de naam van en het type cryptoactief, het totaal betaalde- of ontvangen brutobedrag, de eenheden en aan- en verkooptransacties tegen fiat valuta, de reële marktwaarde en het totaal aantal eenheden van overdrachten naar distributed ledger adressen.

Interessant is dat DAC8 in de huidige vorm niet alleen ziet op – kort samengevat – informatie over personalia en de waarde van cryptoactiva per kalenderjaar, maar ook op overdrachten van cryptovaluta en wisseltransacties (zowel crypto als fiat).  In theorie kan elke overdracht die niet kwalificeert als een wisseltransactie daarmee onder de rapportageplicht vallen, waaronder airdrops, ICOs, auto-compounding, opbrengst uit staking en borrowing/lending. Ook kan hier een Nederlands heffingsbelang liggen voor de schenkbelasting.

DAC8: Op straffe van?

Non-coöperatieve rapportageplichtige cryptodienstverleners zullen vermoedelijk stevig worden aangepakt. Indien de rapportageverplichtingen van DAC8 opzettelijk of grofschuldig door aanbieders worden genegeerd kan er, vermoedelijk in lijn met DAC6 en DAC7, een maximumboete van de zesde categorie (€ 900.000) worden opgelegd. Lidstaten kunnen uiteindelijk zelf de daadwerkelijke hoogte bepalen. Wellicht wordt de soep niet zo heet gegeten. Beboeting dient proportioneel te zijn en in verhouding te staan tot de ernst van dit vergrijp. De (matigende) voorschriften voor straftoemeting uit het Besluit Bestuurlijke Boeten Belastingdienst zullen waarschijnlijk van toepassing zijn.

DAC8: Wanneer?

De informatie over het jaar 2026 zal naar alle waarschijnlijkheid in 2027 moeten worden gerapporteerd. De gerapporteerde gegevens kunnen in Nederland mogelijk worden gebruikt voor de voor ingevulde aangifte (VIA). Dat betekent dat honderdduizenden Nederlanders hun verzwegen tegoeden bij Bitonic, Coinbase Crypto.com en Kraken opeens zullen zien staan bij de overige bezittingen van box 3. Afhankelijk van het heffingsvrij vermogen kan dit tot belastingheffing leiden. Maar hoe moet worden omgegaan met het verleden? De Belastingdienst kan in zwaardere gevallen vragenbrieven sturen en zelf onderzoek doen naar het verleden. De fiscus kan bij inkomen of vermogen dat is opgekomen in het buitenland immers tot 12 jaar navorderen.

Ook krijgt de Nederlandse Belastingdienst informatie over transactiedata van aan- en verkopen. Onder omstandigheden kan hier sprake zijn van meer dan normaal vermogensbeheer (ROW/winst uit onderneming). Dit maakt nogal een verschil in de heffing. En de Belastingdienst kan in theorie vragen gaan stellen over transacties van- en naar nog onbekende (non-)custodial wallets. Mogelijk bestaat er bij die groep cryptobezitters ook een Nederlands heffingsbelang.

DAC8: Nu vrijwillig verbeteren… of niet?

Het is mogelijk om DAC8 niet af te wachten en nu al schoon schip te maken. Wanneer een belastingplichtige uiterlijk twee jaar nadat hij een onjuiste of onvolledige aangifte heeft gedaan of aangifte had moeten doen, alsnog een juiste en volledige aangifte doet, dan wel juiste en volledige inlichtingen, gegevens of aanwijzingen verstrekt, wordt geen fiscale vergrijpboete opgelegd. Dat geldt alleen vóórdat hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat een inspecteur met de onjuistheid of onvolledigheid bekend is of bekend zal worden. Na het verstrijken van de termijn van twee jaar is deze vrijwillige inkeer een strafverminderende omstandigheid die aanleiding geeft tot matiging van de vergrijpboete.

Uit een recent gepubliceerd intern Memo van de Belastingdienst blijkt dat het uitgangspunt wordt gehanteerd dat – ook in de gevallen dat geen sprake meer is van een tijdige vrijwillige verbetering – meewerken als boetematigende omstandigheid in aanmerking wordt genomen. Het negeren of verwijderen van een bankrekening in de vooringevulde aangifte wordt voor de beboeting wel als een strafverzwarende omstandigheid gezien.  Kortom: het kan lonen om op dit moment, ruim voor de implementatie van DAC8, een inkeermelding te doen en vrijwillig oude aangiften te verbeteren.

Bron: Fiscaal van morgen

Arts en Accountant staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Medisch Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • LHV gaat strijd met Belastingdienst aan om zzp-handhaving
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • Renseigneringsverplichting alsnog over 2022, 2023 en 2024?
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Hoge Raad bevestigt: cryptovaluta in box 3
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Voorjaarsnota 2025: elf fiscale wijzigingen voor bedrijven
  • 7,77% forfaitair rendement voor box 3 blijft overeind in 2026 – Voorjaarsnota bevestigt eerder aangekondigd percentage ondanks aanhoudende kritiek
  • Wetsvoorstel Vbar gaat in aangepaste vorm naar Tweede Kamer
  • Nieuw zzp-wetsvoorstel: de Zelfstandigenwet
  • Huisartsentekort nijpend: 194.000 Nederlanders kunnen geen arts vinden
  • Zzp’ers in de zorg en schijnzelfstandigheid – antwoord op vragen
  • Bedragen wettelijk minimumloon per 1 juli 2025
  • Pensioen opbouwen als ondernemer
  • PVV tegen nieuw belastingvoorstel voor vermogen in box 3
  • Opdrachtgevers leggen risico op naheffing bij zzp’er, terwijl dat niet altijd mag
  • Weg jubelton, hallo familiebank?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Toegang tot UBO-register in zicht voor accountants
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • KNMT start oriënterende gesprekken met vakbonden over mogelijke cao
  • KNMT in gesprek met VWS en de Belastingdienst over handhaving Wet DBA
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Rendementspercentage 2026 box 3: mogelijk zwaardere lasten voor beleggers
  • Hof: geen medische btw-vrijstelling voor vergoeding tandartspraktijken
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Personeel met een tijdelijk contract: voor- en nadelen
  • Met deze 10 stappen voldoe je aan privacywet AVG
  • Maximale transitievergoeding 2025 bekend: Wat HR moet weten
  • Aanleveren jaarverantwoording: wat moet je doen?
  • In de mondzorg met zzp’ers werken, is dat straks nog mogelijk?
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Belastingdienst publiceert Handhavingsplan arbeidsrelaties
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • Hoge Raad verduidelijkt rendementsberekening onroerend goed in box 3
  • Omslagpunt op de arbeidsmarkt doordat veel zzp’ers ermee stoppen
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • De Wtza: 5 zaken die in 2025 veranderen
  • Uitstel jaarverantwoording 2024?
  • Het is hoog tijd dat de wetgeving rond lijfrenterekeningen wordt aangepast
  • Elektrisch rijden: deze maatregelen komen op je af
  • Belastingdienst gaat volgend jaar toch geen boetes uitdelen bij zzp-wet
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst krijgt in mei 2026 een nieuw rekeningnummer
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Geen onevenredig ongelijke behandeling bij villataks en Hillen-aftrek
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Belastingdienst publiceert Toelichting Beoordeling arbeidsrelaties
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Voorkomen van schijnzelfstandigheid
  • ‘Veel foute adviezen aan zzp’ers rond controle op schijnzelfstandigheid’
  • Strengere regels zzp’ers gaan bijna in: wat mag wel en wat mag niet?
  • Angst en onzekerheid: zorgorganisaties worstelen met zzp inzet vanaf 2025
  • Belastingdienst geeft met nieuw afwegingskader duidelijkere uitleg over schijnzelfstandigheid
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Eindejaarstips top 10
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Computersystemen tot 2029 niet klaar voor nieuwe belastingplannen
  • KVK uittreksel UBO-register
  • Zakelijk lenen? Hier letten financiers op
  • Voorstellen uit het Belastingplan 2025
  • Nieuwe regels tegen schijnzelfstandigheid ZZP’er
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Fiscus: vanaf 6 september geen beoordeling nieuwe modelovereenkomsten meer
  • Twijfel over houdbaarheid belasting op leningen van eigen bv
  • De DGA en afrekening bij overlijden over waarde BV
  • De intentieovereenkomst bij een praktijkovername
  • Kabinet stopt met modelovereenkomsten ZZP: Wat nu?
  • Fiscaal rumoer rondom de zzp’er en schijnzelfstandigheid
  • KNMT in gesprek met VWS en de Belastingdienst over handhaving Wet DBA
  • Schijn-zzp’ers in de zorg worden in 2025 dan toch aangepakt
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Prinsjesdag 2024: welke wijzigingen per 2025 zijn al bekend?
  • Staatssecretaris: btw-verhoging sport staat vast
  • Dit is het modaal inkomen in Nederland van nu tot en met 2028
  • 2e concept wet VBAR: geest zzp’er in de zorg moet terug in de fles
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Huisartsen in loondienst krijgen er ruim 10 procent bij in nieuwe cao
  • Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers naar Tweede Kamer
  • Vanaf 1 juli alleen nog digitale opgaaf en aangifte dividendbelasting
  • Wetsvoorstel plan van aanpak witwassen beperkt tot verbod op contante betalingen vanaf € 3.000,-
  • Bekeuring past niet bij rittenregistratie: naheffing terecht
  • Getalsgrens intern toezicht verhoogd naar 50
  • Wees alert als u werkt als zzp’er of met zzp’ ers
  • Normalisering handhaving arbeidsrelaties door Belastingdienst: wat houdt dat in?
  • Van Rij stuurt wetsvoorstel box 3 naar Raad van State
  • Premie verplichte aov zelfstandigen bekend
  • Beperking giftenaftrek slecht nieuws voor kerken en goede doelen
  • Fiscus weet weer medewerkers aan te trekken, 141 miljoen verborgen vermogen gevonden
  • Verontrustende groei criminele activiteiten op internet
  • Deadline jaarverantwoording Wtza nadert
  • Nieuwe ontwikkelingen Wtza: vergunningsplicht voor (nieuwe) kleine zorgaanbieders en wijzigingen in de jaarverantwoording.
  • UBO-register: toezichthouder licht overgangsregeling voor Wwft-instellingen toe
  • Let op! Vanaf 1 januari 2024 hogere percentages

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

+31 (0)70 3382730

info@artsenaccountant.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Benchmark Tools
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign