• Fiscount Loonservice
  • SALARIS ADMINISTRATIES
  • KLANTENPORTAAL
  • Vacatures
Bel ons +31 (0)70 3382730
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Belastingen
    • Advies
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Medische Branches
    • Mondzorg
    • Huisartsen
    • Dierenartsen
    • Fysiotherapeuten
    • Psychologen/Psychiaters
    • Medisch Specialist
    • Logopedie
    • Overige (para)Medici
  • Informatie
  • Over ons
    • Ons Team
    • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact

Medewerkersgegevens bewaren voor de AVG

Medewerkersgegevens bewaren voor de AVG
30/11/2021Actueel

Als werkgever legt u de gegevens van uw medewerkers vast in een of meer (goed beveiligde) dossiers, zoals het personeelsdossier en de salarisadministratie. Hoe moet u deze gegevens verwerken en hoelang moet u een en ander bewaren?

Wat zegt de AVG?

Niet langer dan noodzakelijk. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) kent geen concrete bewaartermijnen. Het uitgangspunt is dat de persoonsgegevens niet langer bewaard worden dan noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze verzameld en verwerkt zijn. Wat noodzakelijk is, hangt af van de situatie; dat moet u zelf bepalen. Tip.  Ga ervan uit dat persoonsgegevens in principe niet langer dan twee jaar na beëindiging van het dienstverband bewaard mogen worden.

Tip. Bewaak en regel de hiernavolgende punten.

  • Bewaar persoonsgegevens zo kort mogelijk.
  • Houd u aan de wettelijke bewaartermijnen, zoals in de belastingwetgeving of de Archiefwet 1995.
  • Bewaar persoonsgegevens als er een juridische procedure loopt, zoals de gegevens van een (ex-)medewerker met wie een arbeidsconflict bestaat.
  • Voor welk doel wilt u de gegevens verwerken? Het kan bijv. zijn dat u bepaalde gegevens nog nodig heeft voor de controle op openstaande facturen.
  • Een gesloten re-integratiedossier mag langer bewaard worden wanneer de kans groot is dat de medewerker wegens hetzelfde verzuim uitvalt. Een re-integratiedossier moet na einde dienstverband zolang bewaard blijven als de werkgever eigenrisicodrager is (in elk geval vijf jaar).

Waar zeker op letten?

  • Leg de bewaartermijnen van de persoonsgegevens vast in uw personeelshandboek en motiveer deze. Daarmee is meteen de termijn naar uw medewerkers, maar ook naar de Autoriteit Persoonsgegevens toe, verantwoord.
  • Informeer bij uw branchevereniging welke bewaartermijnen gebruikelijk zijn in uw branche.
  • Besteedt u de salarisadministratie uit, maak dan duidelijke (schriftelijke) afspraken over de wettelijke bewaartermijn en bewaarplicht.
  • Onderschat de bewaarplicht niet. Als u niet aan uw bewaarplicht voldoet, kan dat vervelend uitpakken. Als bijv. uw salarisadministratie niet op orde is, kan de belastinginspecteur zelf een (hogere) aanslag opleggen. Het niet voldoen aan de bewaarplicht is een strafrechtelijke overtreding.
  • Wilt u de papieren personeelsdossiers omzetten naar een digitaal systeem, dan mag u de papieren versie pas vernietigen wanneer u zorgt voor een goede beveiliging van het digitale dossier.

Rechten van de medewerker

Gegevens verwijderen. De medewerker heeft het recht om zijn persoonsgegevens te laten verwijderen. Dit recht heeft hij als zijn gegevens niet juist, niet volledig of niet meer actueel zijn of geen toegevoegde waarde meer hebben.

Klacht medewerker. Wanneer een medewerker vindt dat u zijn persoonsgegevens onnodig lang bewaart, kan hij bij u een klacht indienen. Komt u er samen niet uit, dan kan hij een privacyklacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Gegevens vernietigen. Indien de bewaartermijn van persoonsgegevens voorbij is en/of de gegevens niet meer noodzakelijk zijn, dienen deze gegevens vernietigd te worden. Zolang de medewerker bij u in dienst is, kunt u volstaan met het van tijd tot tijd opschonen van zijn personeelsdossier.

Ga zorgvuldig om met persoonsgegevens. Denk op voorhand goed na over hoe u deze gegevens wilt vernietigen (bijv. met de papierversnipperaar). Voor digitaal opgeslagen persoonsgegevens bestaan er speciaal ontwikkelde systemen die automatisch gegevens vernietigen op een van tevoren ingegeven tijdstip.

Arts en Accountant staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Medisch Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Steeds meer cao’s bevatten afspraken over zzp’ers, maar verdeelde reacties
  • Fiscus trekt modelovereenkomsten vrije vervanging per 1 januari in
  • Spaar-BV verliest aantrekkelijkheid door gewijzigde belastingregels
  • Marge mkb verder onder druk, personeelstekort blijft
  • Box-3 zaak: hof biedt geen rechtsherstel voor 2015 en 2016
  • Extra voorwaarden turboliquidatie vanaf 15 november 2023
  • Minimumuurloon gaat in op 1 januari 2024
  • Een op vijf regels voor mkb niet werkbaar
  • Minister drukt pauzeknop in voor jaarverantwoording
  • Voorstel verplichte AOV in 2024 verwacht
  • Einde hypotheekrenteaftrek komt langzaam in zicht, wie krijgen het lastig?
  • Zorgverleners moeten medische gegevens online delen (1 juli 2023)
  • Hoe gebruik ik als ondernemer de werkkostenregeling (WKR)?
  • Belastingdienst trekt uitstel coronabelastingschulden van wanbetalers in
  • Personenvennootschap in nieuwe jas?
  • Ziekmelding niet geaccepteerd, ontslag op staande voet onterecht
  • Hoge Raad schept duidelijkheid: wanneer is een zzp’er toch in loondienst?
  • Belastingrente: Verhoging belastingrente van 4% naar 6% voor btw, loonbelasting en andere belastingen
  • De nieuwe pensioenwet: dit betekent het voor u
  • Fiscus begint eind augustus pas met invorderen coronaschulden
  • Internetconsultatie over beperkte toegang tot het UBO-register
  • ‘Meeste zzp’ers zijn tegen verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering’
  • Online huisarts ‘enige optie’ voor groeiend aantal patiënten
  • Hoe hoog is de wettelijke rente?
  • Waarnemingsvergoeding tandartsenmaatschap btw-belast
  • Belastingdienst overtreedt eigen regels inhuur zzp’ers
  • Nieuwe wetten en regels voor mkb’ers vanaf 1 juni 2023
  • Besluit medische vrijstelling gewijzigd voor diensten medisch pedicure
  • 10 minuten voor werktijd verplicht aanwezig: betaalde werktijd
  • De magische 1225 uur: alles over het urencriterium
  • Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza): MSB
  • Aandacht van cybercriminelen verschuift naar mkb
  • Gevolg Deliveroo-arrest: toets uitvoering modelovereenkomst van opdracht aan daadwerkelijke afspraken
  • Wat worden de regels over de beoordeling van arbeidsrelaties?
  • Belastingdienst schort opleggen definitieve aanslagen en afhandelen van bezwaarschriften box 3 op
  • Software-updates: houd de deur dicht voor hackers
  • Zal ik mijn meewerkende partner een meewerkbeloning geven of meewerkaftrek claimen?
  • Rechtbank wijst eis logopedisten af
  • Gevolgen rekening-courantschuld door Wet excessief lenen
  • Zakelijke rijders pleiten voor variabele bijtelling
  • Handreiking jaarverantwoording Wtza: overzicht van welke gegevens gepubliceerd moeten worden en wie wat kan inzien
  • Voornemen verruiming openbaarmakingstermijnen openbare jaarverantwoording voor deel nieuwe verantwoordingsplichtigen
  • Tweede Kamer wil uitleg van minister Helder over jaarverantwoordingsplicht
  • Deadline nadert voor aanvraag uitstel aanleveren gegevens UBD-verplichting!
  • VEB start proefproces over box 3-heffing beleggingen
  • Definitieve forfaitaire rendementen box 3 2022 gepubliceerd
  • Toch geen verhoging belastingrente Vpb en bronbelasting per 1 maart
  • Niet op afspraken bedrijfsarts komen is redelijke grond voor ontslag
  • VWS volhardt in invoering jaarverantwoording
  • Nieuw model Overeenkomst van opdracht Mondzorgpraktijk beschikbaar
  • Box 3-heffing op basis van werkelijk rendement nog geen uitgemaakte zaak
  • Eerste lijn kritisch over wetsvoorstel Wibz: opnieuw lastenverzwaring
  • Belastingdienst verstuurt informatiebrieven aan niet-bezwaarmakers box 3
  • UBD per 2022
  • Belastingrente Vpb per 1 maart naar 10,5 procent
  • Aansprakelijkheid Maat stopt niet bij uittreding
  • Belastingdienst gaat soepel om met uitstelverzoek renseignering
  • Medisch specialisten verplicht in loondienst?
  • Definitieve aanslagen inkomstenbelasting met box 3-heffing: maak bezwaar!
  • UBO-register kan weer publiekelijk toegankelijk worden, maar kabinet kiest daar niet voor
  • Capaciteitsplan 2024-2027 Deelrapport 3b tandartsen en mondhygiënisten januari 2023
  • AVG en verplichtingen voor de werkgever: hoe zit het precies?
  • Helft werkgevers moet nog definitieve NOW-aanvraag doen
  • Rittenregistratie niet nauwkeurig genoeg, bijtelling terecht
  • (geen titel)
  • Heeft u dit jaar gewerkt met zzp’ers? Dan moet u actie ondernemen
  • Let op! Renseigneringsverplichting voor zzp’ers die niet btw-plichtig zijn
  • Winstuitkering in de zorg onder druk door Wetsvoorstel integere bedrijfsvoering zorgaanbieders?
  • Juridische regels (schijn)zelfstandigheid verder uitgewerkt, meer handhaving fiscus
  • 40% ondernemers bewaart bonnen in een schoenendoos
  • Aantal openstaande vacatures in de zorg stijgt door
  • Aantal faillissementen stijgt, vooral onder mkb’ers
  • Minister deelt voornemen voor uitstel jaarverantwoordingsplicht
  • Bevestiging ministerie van Financiën: niet-bezwaarmakers box 3 hebben dezelfde rechtspositie als massaal bezwaarmakers
  • Europees Hof haalt streep door publieke toegankelijkheid UBO-register
  • Kaag: tijdelijk geen informatieverstrekking uit UBO-register na uitspraak hof
  • BTW vrijstelling Medische beroepsbeoefenaren
  • Jubelton vooruitlopend op afschaffing nog erg in trek
  • Drie eindejaarstips voor lijfrentehouders. Wel of geen directe actie vereist?
  • De nieuwe box 3-wetgeving en de overbruggingsregeling voor de tussenliggende jaren
  • Vrije ruimte in 2023 tijdelijk omhoog naar 3 procent
  • Belastingplan 2023: afschaffing doelmatigheidsmarge gebruikelijk loon
  • Financieel experts voorzien grote problemen door overbruggingswet box 3
  • Wetsvoorstel Belastingplan 2023, het overzicht
  • Rendementspercentage ‘overige bezittingen’ box 3 voor 2023 bekend
  • Schouten opent optie tweede pijlerpensioen voor zzp’ers
  • Het kabinet versoepelt de regels rondom het aflossen van coronabelastingschulden
  • Door coronajaar eerdere vrijval FOR toegestaan?
  • Belastingplan 2023
  • Andere in het Belastingplan 2023 voorgestelde maatregelen zijn onder meer
  • Kabinet stelt box 3-belasting over werkelijk rendement uit tot 2026
  • Kleineondernemersregeling gebruiken
  • Opdrachtgever moet zelfstandigheid zzp’er bewijzen
  • Wijziging arbeidswetgeving: wat zijn de civielrechtelijke en fiscale aandachtspunten?
  • Het ‘Wetsvoorstel excessief lenen bij de eigen vennootschap’ in het kort
  • Betalingstermijn coronaschulden toch verlengd naar 7 jaar
  • Jaarverantwoording over 2022
  • Gedupeerden spaartaks geïnformeerd over teruggaaf
  • Tijdelijke regeling UBO-register verlengd tot 1 januari 2023
  • Maatregelen kabinet tegen belastingontwijking en belastingontduiking

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

+31 (0)70 3382730

info@artsenaccountant.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Benchmark Tools
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Klokkenluidersregeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2023 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign