• Contact
  • SALARIS ADMINISTRATIES
  • KLANTENPORTAAL
  • Vacatures
Bel ons +31 (0)70 3382730
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Belastingen
    • Advies
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Medische Branches
    • Mondzorg
    • Huisartsen
    • Dierenartsen
    • Fysiotherapeuten
    • Psychologen/Psychiaters
    • Medisch Specialist
    • Logopedie
    • Overige (para)Medici
  • Informatie
  • Over ons
    • Ons Team
    • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact

Medewerkersgegevens bewaren voor de AVG

Medewerkersgegevens bewaren voor de AVG
30/11/2021Actueel

Als werkgever legt u de gegevens van uw medewerkers vast in een of meer (goed beveiligde) dossiers, zoals het personeelsdossier en de salarisadministratie. Hoe moet u deze gegevens verwerken en hoelang moet u een en ander bewaren?

Wat zegt de AVG?

Niet langer dan noodzakelijk. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) kent geen concrete bewaartermijnen. Het uitgangspunt is dat de persoonsgegevens niet langer bewaard worden dan noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze verzameld en verwerkt zijn. Wat noodzakelijk is, hangt af van de situatie; dat moet u zelf bepalen. Tip.  Ga ervan uit dat persoonsgegevens in principe niet langer dan twee jaar na beëindiging van het dienstverband bewaard mogen worden.

Tip. Bewaak en regel de hiernavolgende punten.

  • Bewaar persoonsgegevens zo kort mogelijk.
  • Houd u aan de wettelijke bewaartermijnen, zoals in de belastingwetgeving of de Archiefwet 1995.
  • Bewaar persoonsgegevens als er een juridische procedure loopt, zoals de gegevens van een (ex-)medewerker met wie een arbeidsconflict bestaat.
  • Voor welk doel wilt u de gegevens verwerken? Het kan bijv. zijn dat u bepaalde gegevens nog nodig heeft voor de controle op openstaande facturen.
  • Een gesloten re-integratiedossier mag langer bewaard worden wanneer de kans groot is dat de medewerker wegens hetzelfde verzuim uitvalt. Een re-integratiedossier moet na einde dienstverband zolang bewaard blijven als de werkgever eigenrisicodrager is (in elk geval vijf jaar).

Waar zeker op letten?

  • Leg de bewaartermijnen van de persoonsgegevens vast in uw personeelshandboek en motiveer deze. Daarmee is meteen de termijn naar uw medewerkers, maar ook naar de Autoriteit Persoonsgegevens toe, verantwoord.
  • Informeer bij uw branchevereniging welke bewaartermijnen gebruikelijk zijn in uw branche.
  • Besteedt u de salarisadministratie uit, maak dan duidelijke (schriftelijke) afspraken over de wettelijke bewaartermijn en bewaarplicht.
  • Onderschat de bewaarplicht niet. Als u niet aan uw bewaarplicht voldoet, kan dat vervelend uitpakken. Als bijv. uw salarisadministratie niet op orde is, kan de belastinginspecteur zelf een (hogere) aanslag opleggen. Het niet voldoen aan de bewaarplicht is een strafrechtelijke overtreding.
  • Wilt u de papieren personeelsdossiers omzetten naar een digitaal systeem, dan mag u de papieren versie pas vernietigen wanneer u zorgt voor een goede beveiliging van het digitale dossier.

Rechten van de medewerker

Gegevens verwijderen. De medewerker heeft het recht om zijn persoonsgegevens te laten verwijderen. Dit recht heeft hij als zijn gegevens niet juist, niet volledig of niet meer actueel zijn of geen toegevoegde waarde meer hebben.

Klacht medewerker. Wanneer een medewerker vindt dat u zijn persoonsgegevens onnodig lang bewaart, kan hij bij u een klacht indienen. Komt u er samen niet uit, dan kan hij een privacyklacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Gegevens vernietigen. Indien de bewaartermijn van persoonsgegevens voorbij is en/of de gegevens niet meer noodzakelijk zijn, dienen deze gegevens vernietigd te worden. Zolang de medewerker bij u in dienst is, kunt u volstaan met het van tijd tot tijd opschonen van zijn personeelsdossier.

Ga zorgvuldig om met persoonsgegevens. Denk op voorhand goed na over hoe u deze gegevens wilt vernietigen (bijv. met de papierversnipperaar). Voor digitaal opgeslagen persoonsgegevens bestaan er speciaal ontwikkelde systemen die automatisch gegevens vernietigen op een van tevoren ingegeven tijdstip.

Arts en Accountant staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Medisch Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Jaarverantwoording over het jaar 2022
  • Box-3-rechtsherstel niet-bezwaarmakers pas op Prinsjesdag bekend
  • Kabinet haalt een streep door nulurencontracten
  • Beter met de warme dan met de koude hand?
  • FOR wordt met ingang van 1 januari 2023 afgeschaft
  • Eenmanszaken kunnen straks vestigingsadres afschermen
  • Zonnepanelen op het dak van uw woning: wat met verschuldigde en aftrekbare btw in 2022 en met het btw-nultarief per 01.01.2023?
  • Spreiding schenkvrijstelling wordt ingekort
  • Meer duidelijkheid over rechtsherstel box 3-inkomen
  • Alle drie de grote banken passen spaarrente aan
  • 30%-regeling voor expats onder vuur
  • Werknemer wil personeelsdossier inzien: AVG-recht
  • Kabinet komt met maatregelen tegen arbeidsmarktkrapte
  • Bijkomende managementdienst artsenmaatschap btw-vrijgesteld
  • Verhoging minimumlonen per 1 juli 2022 en 2024
  • A-G Hoge Raad: maaltijdbezorgers Deliveroo zijn werknemers
  • Voorjaarsnota 2022: forse lastenverhoging voor vermogenden en bedrijven
  • Uitspraak Hoge Raad: geen compensatie voor niet-bezwaarmakers box 3
  • Betaald ouderschapsverlof aanvragen vanaf 02.08.2022
  • Spaar-BV: liquideren of (voorlopig) in stand houden?
  • Arbeidsmarkt loopt vast en daarmee ook de samenleving
  • Overheid begint schoorvoetend met handhaven anti-witwasregister
  • Ruim helft huisartsen twijfelt over toekomst in de gezondheidszorg
  • DNB pakte vorig jaar achttien illegaal opererende cryptobedrijven aan
  • Laatste waarschuwing Belastingdienst voor UBO-registratie risicovolle juridische entiteiten
  • Manifest: Vrijgevestigd medisch specialisten zijn onmisbare partners voor de toekomst
  • Gebruikelijk loon dga, vergelijken in plaats van afromen
  • Hoelang digitale stukken verplicht bewaren?
  • Ondernemers ontvangen brief met overzicht coronaschulden
  • Banksparen aantrekkelijk alternatief voor dga
  • Geen IB-ondernemerschap door te weinig ondernemersrisico
  • Talent uit het buitenland en de 30%-regeling
  • Wtza: dit zijn de financiële veranderingen voor zorgaanbieders
  • Verplichte UBO-registratie uiterlijk op 27 maart 2022
  • Middelingsregeling IB verdwijnt
  • Tweede Kamer: verhoging kilometervergoeding naar voren schuiven
  • Coördinerende werkzaamheden huisarts voor stichting btw-belast
  • Jubelton wordt mogelijk per 1 januari 2023 verlaagd
  • Overheidsbudget voor cursussen en opleidingen is op
  • Tijdig kinderopvangtoeslaggegevens aanpassen voor tegemoetkoming
  • Onkunde regeert!
  • Uitstel BIG-herregistratie vanwege corona
  • Driekwart huisartsen kan geen praktijkruimte vinden of uitbreiden
  • Verplichte UBO-registratie: voor 27 maart
  • De bankrekening van de erflater, wie mag hier bij?
  • Drempel excessief lenen verhoogd naar € 700.000
  • Bezit cryptovaluta straks zichtbaar voor Belastingdienst
  • Investeren in milieu in 2022 extra beloond
  • Uitspraak Hoge Raad inzake box 3-heffing leidt tot aanslagenstop
  • Welkom bij de Wtza-wizard!
  • Kabinet schaft jubelton ‘vanwege ict-aanpassingen’ bij fiscus pas in 2024 af
  • Vaarwel aftrek studiekosten, hallo STAP-budget
  • Wat u moet weten over de UBO
  • Overweeg per 1 januari 2022 over te stappen naar een BV
  • Papierwerk bij een familielening voor de eigen woning
  • De bankrekening van de erflater, wie mag hier bij?
  • Gelukkig en gezond 2022!
  • Regeerakkoord: artsen in loondienst, centrale inkoop jeugdzorg
  • Middelingsregeling IB verdwijnt
  • Nieuw kabinet wil hogere onbelaste reiskostenvergoeding
  • Privéadres blijft vanaf 1 januari 2022 privé
  • Uitkering bij ouderschapsverlof omhoog naar 70%
  • Vrijstelling medische diensten, interpretatie Belastingdienst
  • Herkomst van bitcoins niet aangetoond? Row!
  • Tot en met 27.03.2022 de tijd: voldoe aan regels UBO-register
  • Sta eens stil bij een eventuele overstap naar de BV
  • Ook een kerstpakket voor de freelancer
  • coronasteunmaatregelen overheid voor ondernemers
  • Ouderschapsverlof vanaf augustus 2022
  • Medewerkersgegevens bewaren voor de AVG
  • Jubelton blijft voorlopig bestaan
  • Door schenken op papier betalen kinderen minder belasting bij erfenis, zo werkt dat
  • Mogen grote steden woningbeleggers in alle wijken weren?
  • Eigen woning naar box 3 – wat houdt dat in?
  • Wet DBA, de stand van zaken
  • Nederlands pensioenstelsel is niet langer het beste ter wereld
  • Zorgbonus wordt meer dan een miljoen keer uitgekeerd
  • Btw-versoepelingen voor particuliere eigenaren zonnepanelen
  • Prinsjesdag 2021 – wat is van belang voor de praktijkhouder / zelfstandige mondzorgprofessional?
  • Vijf schenkingsakten op dezelfde dag
  • Miljoenennota 2022
  • NOW 1: uitstel voor indienen derdenverklaring mogelijk
  • Tot 01.01.2022 nog aftrek studiekosten
  • Wtza stappenplan voor zzp-ers in de zorg. Hoe bereid je je goed voor?
  • Wat er nog kan met een oud-regimelijfrentepolis
  • Urencriterium zelfstandigenaftrek
  • Eigen verteerkosten IB-ondernemer niet aftrekbaar
  • Stelselmatig gesjoemel door Syriërs in Eindhoven: onderzoek naar nepfacturen bij de tandarts
  • De AVG: niet te negeren
  • Verantwoorden subsidie 2020
  • Overstap van medisch specialisten naar loondienst onderzocht
  • Veel gespaard en op zoek naar een goede spaarrekening?
  • Btw-vrijstelling medische beroepsbeoefenaren opnieuw onderwerp van discussie
  • Hoe geeft een particulier zijn crypto op in zijn aangifte inkomstenbelasting?
  • De belangrijkste vragen over het UBO-register
  • Ketenmachtiging
  • Wet Toetreding Zorgaanbieders (Wtza)
  • Ook fiscus verduidelijkt handhavingsmoratorium Wet DBA
  • Brandbrief KNMT: los nu eindelijk eens het tandartsentekort op
  • Ontslag op staande voet vaccinweigeraar nietig verklaard

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

+31 (0)70 3382730

info@artsenaccountant.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Benchmark Tools
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Klokkenluidersregeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2021 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign