• Fiscaris
  • Vacatures
Bel ons +31 (0)70 3382730
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Belastingen
    • Advies
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Medische Branches
    • Mondzorg
    • Huisartsen
    • Dierenartsen
    • Fysiotherapeuten
    • Psychologen/Psychiaters
    • Medisch Specialist
    • Logopedie
    • Overige (para)Medici
  • Informatie
  • Over ons
    • Ons Team
    • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact

De besloten vennootschap: rechtsvorm met minder privé risico

De besloten vennootschap: rechtsvorm met minder privé risico
24/06/2025Actueel

De besloten vennootschap (bv) is een rechtsvorm die veel voorkomt. Je kunt een bv alleen starten of samen met anderen. Een van de voordelen van een bv is dat je privé weinig risico loopt als je bedrijf schulden maakt. Maar er zijn ook nadelen. Zo kost een bv oprichten meer dan een eenmanszaak. Lees hier wat je moet weten over de rechtsvorm bv.

De belangrijkste punten uit dit artikel:

  • Een besloten vennootschap (bv) is een rechtsvorm waarbij je privé meestal beschermd bent tegen zakelijke schulden.
  • Je kunt een bv in je eentje starten of samen met anderen.
  • Het geld van een bv is verdeeld in aandelen. De aandeelhouders zijn eigenaar van de bv. Aandelen kun je alleen verkopen met toestemming van de andere aandeelhouders (als die er zijn).
  • Maak je veel winst? Dan betaal je met een bv misschien minder belasting.
  • Een bv oprichten doe je via een notaris. Die maakt een officieel document (oprichtingsakte) met daarin de regels die gelden voor de bv. De notaris schrijft de bv in bij KVK.
  • Een bv kan een of meer directeuren hebben. Ben je directeur en heb je minimaal vijf procent van de aandelen? Dan ben je directeur-grootaandeelhouder (DGA).
  • De bv moet een DGA minimaal 56.000 euro per jaar aan salaris betalen.

Wat is een bv?

Een bv is een rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid. Dat betekent dat de bv rechten en plichten heeft. Een bv moet bijvoorbeeld belasting betalen en zich aan de wet houden. Als er schulden ontstaan, moet de bv die betalen. Je eigen geld is meestal veilig voor schuldeisers.

Hoe zit een bv in elkaar?

Een bv zit wat ingewikkelder in elkaar dan bijvoorbeeld een eenmanszaak:

Aandeelhouders

Het geld van een bv is verdeeld in aandelen. De aandelen (stukjes van het bedrijf) zijn van de eigenaars van de bv. Als je de bv in je eentje start, ben je de enige aandeelhouder.

De aandelen van een bv kun je alleen kopen en verkopen met toestemming van de andere aandeelhouders. Daarom heet het besloten vennootschap. Bij een naamloze vennootschap (nv) kan iedereen aandelen kopen.

Directeur(en)

Directeuren leiden het bedrijf. Zij kunnen ook aandeelhouder zijn. Een bv kan een of meerdere directeuren hebben.

Directeur-grootaandeelhouder (dga)

Ben je directeur van een bv en heb je minimaal 5% van de aandelen? Dan ben je directeur-grootaandeelhouder (dga). Je bent in dienst van de bv en krijgt dus ook salaris van de bv.

Bv oprichten

Een bv oprichten gaat via een notaris. Dit kan ook digitaal. De notaris maakt een officieel document (oprichtingsakte). Hierin staan de statuten van de bv: de regels waar directeuren en aandeelhouders van de bv zich moeten houden.

Een aantal onderwerpen die je terugvindt in de oprichtingsakte:

  • het doel van de bv
  • wat directeuren wel en niet mogen
  • hoeveel aandelen er zijn en wat voor soort

Ultimate beneficial owner (UBO)

Als je een bv opricht, moet je ultimate beneficial owners (UBO’s) inschrijven in het UBO-register van KVK. Een UBO is de eigenaar van een organisatie. Of iemand die over de organisatie kan beslissen. Een bv kan een of meer UBO’s hebben. Begin je in je eentje een bv? Dan ben jij de UBO.

Kosten bv oprichten

Je krijgt te maken met verschillende kosten als je een bv opricht:

  • Notariskosten: minimaal 500 tot 1.500 euro.
  • Inschrijfvergoeding KVK: de notaris schrijft de bv in het KVK Handelsregister in. Je betaalt hiervoor een inschrijfvergoeding.
  • Zakelijke bankrekening: je hebt een zakelijke rekening nodig met minimaal € 0,01.

Bv in oprichting (i.o.)

Het kan zijn dat je al afspraken wilt maken namens je bv voordat de notaris een oprichtingsakte heeft gemaakt. Bijvoorbeeld als je een bedrijfspand wilt huren of kopen. Je kunt je bedrijf dan alvast bij KVK inschrijven als bv in oprichting (i.o.).

Voor alle afspraken die je namens de bv i.o. maakt, ben je zelf aansprakelijk. En je moet zakenpartners duidelijk maken dat je bv nog in oprichting is.

Tweede bv: de holding

Vaak richten ondernemers twee bv’s op. De eerste bv noem je dan werkmaatschappij. Vanuit deze bv doe je het werk en verstuur je facturen. De tweede bv heet een holding. In deze bv zit het geld en andere bezittingen van de bv, zoals winsten, pensioen en een bedrijfspand.

Met een holding kun je risico’s spreiden, flexibeler zijn of belastingvoordeel krijgen. Een holding bv oprichten heeft voor- en nadelen.

Aansprakelijkheid en schulden

Soms gaan de zaken minder goed dan verwacht. Het is dan de vraag wie aansprakelijk is. Bij een rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid is de rechtspersoon aansprakelijk. Bij een bv is dat dus de bv. Zijn er schulden en kan de bv die niet meer afbetalen? Dan gaat de bv failliet.

Je kunt het geld kwijtraken dat je in de bv hebt geïnvesteerd. Maar schuldeisers hebben geen recht op je privébezittingen, zoals je spaargeld, auto of huis.

Persoonlijk aansprakelijk

Je privébezit is dus meestal veilig als er iets misgaat met je bv. Maar er zijn uitzonderingen: als je de bv expres slecht hebt geleid bijvoorbeeld. Heb je betalingsproblemen niet op tijd gemeld bij de Belastingdienst? Of heb je contracten afgesloten terwijl je wist dat je je er niet aan kon houden? Dan wordt dat gezien als slecht leiderschap. Ook wel onbehoorlijk bestuur genoemd.

Ook als je een lening afsluit voor de bv ben je vaak persoonlijk aansprakelijk. Kan de bv de lening niet afbetalen, dan heeft de bank recht op je privégeld.

Hulp vinden bij schulden

Kun je leveranciers niet meer betalen? En lukt het niet op schulden af te lossen? Dan is snel hulp zoeken belangrijk. In het stroomschema schulden zie je waar je hulp vindt bij het oplossen van schulden.

Belastingen

Nadat de notaris jouw bv heeft ingeschreven bij KVK, krijg je bericht van de Belastingdienst. Meestal krijg je te maken met omzetbelasting (btw). Dan ontvang je een btw-identificatienummer (btw-id) en omzetbelastingnummer van de Belastingdienst. De btw-aangifte doe je online. Meestal ieder kwartaal.

Als directeur moet je minimaal het gebruikelijk loon in je bv verdienen. Dat is in 2024 en 2025 minimaal 56.000 euro per jaar. Hierover houdt de bv loonbelasting in en je geeft dit inkomen door bij je jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting.

Winst

De bv doet aangifte over de winst. De winst is de omzet min inkopen en kosten. Denk bij kosten ook aan het salaris van de directeur en andere medewerkers. De belasting op de winst heet vennootschapsbelasting (vpb).

Er zijn twee tarieven vpb:

  • Winst tot € 200.000: 19%
  • Winst boven € 200.000: 25,8%

Het geld dat overblijft nadat je de vpb hebt betaald, kun je toevoegen aan de reserves of het eigen vermogen van de bv.

Dividend

De vergadering van aandeelhouders kan ook besluiten om een winstuitkering te doen. Alle aandeelhouders ontvangen dan dividend. De bv houdt 15% dividendbelasting in.

Heb je een aanmerkelijk belang? Dan betaal je over de eerste 67.000 euro 24,5% belasting. Over alles boven de 67.000 euro is de dividendbelasting 33%. De dividendbelasting die de bv heeft ingehouden, mag je in je belastingaangifte verrekenen.

Administratie

Iedere ondernemer moet een administratie bijhouden. Het deel van de administratie dat over de geldzaken gaat is de boekhouding. Met deze informatie stel je een jaarrekening op. Zo’n jaarrekening maken is verplicht voor een bv. Het is een overzicht van de kosten en inkomsten van de bv. De jaarrekening gebruik je bij de belastingaangiften.

De bv moet na afsluiting van het boekjaar een balans met een toelichting sturen aan KVK. Deze stukken zijn openbaar.

Eisen aan administratie

De Belastingdienst stelt eisen aan je administratie. Zo moet je de administratie bewaren. Behalve je jaarrekening moet je bijvoorbeeld facturen bewaren. Je mag de administratie van de bv zelf doen of uitbesteden aan een boekhouder of accountant.

Personeel

Een bv kan personeel in dienst nemen. De bv is de werkgever en betaalt loonheffingen en sociale premies. Neem je voor het eerst een werknemer aan? Registreer je dan als werkgever bij de Belastingdienst en geef aan KVK door hoeveel mensen er bij je bv werken.

Ben je directeur en heb je meer dan vijftig procent van de aandelen? Dan heb je geen recht op werknemersverzekeringen (WW, WIA, ZW).

Bv aanpassen of beëindigen

Er zijn verschillende manieren om te stoppen met je bv:

  1. Stoppen: dit noem je totale beëindiging.
  2. De rechtsvorm van je bedrijf aanpassen. Als je de bv wilt omzetten naar de rechtsvorm eenmanszaak of vof, dan moet je de rechtspersoon ontbinden.
  3. De bv verkopen. Je draagt de aandelen dan bij een notaris over aan de nieuwe eigenaar. Als je winst maakt bij de verkoop van je aandelen, betaal je daar belasting over. Dat heet belasting uit aanmerkelijk belang. Je hebt een aanmerkelijk belang als je minimaal vijf procent van de aandelen bezit.
  4. Je kunt ook alleen de activa en passiva Je houdt dan zelf de bv. De bv betaalt vennootschapsbelasting over de winst op de activa.

Als je je bv stopt, kan dit gevolgen hebben voor bijvoorbeeld vergunningen van de gemeente, financiering, verzekeringen, pensioenfonds of bankrekening van de bv. Informeer bij deze organisaties wat je moet doen als je stopt met je bedrijf.

Bv of eenmanszaak?

Veel ondernemers twijfelen tussen een bv en een eenmanszaak. Lees wat de verschillen tussen deze twee rechtsvormen zijn. En hoe je bepaalt welke van de twee het beste bij jou past.

Is een bv geschikt voor jou?

Een bv oprichten is duurder dan bijvoorbeeld een eenmanszaak. Je hebt een notaris nodig om van start te gaan. En de jaarlijkse kosten en de belastingen voor een bv zijn hoger. Daarom beginnen de meeste ondernemers pas een bv als ze veel winst maken.

Het is niet logisch om alleen voor een bv te kiezen om te voorkomen dat je privé aansprakelijk bent. Bij andere rechtsvormen kun je de risico’s verkleinen met bijvoorbeeld een aansprakelijkheidsverzekering. Ook kun je leverings- en betalingsvoorwaarden opstellen.

Bron: KvK

Arts en Accountant staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Medisch Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • De besloten vennootschap: rechtsvorm met minder privé risico
  • Kabinet Schoof gevallen. Wat betekent dit fiscaal?
  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • LHV gaat strijd met Belastingdienst aan om zzp-handhaving
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • Renseigneringsverplichting alsnog over 2022, 2023 en 2024?
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Hoge Raad bevestigt: cryptovaluta in box 3
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Voorjaarsnota 2025: elf fiscale wijzigingen voor bedrijven
  • 7,77% forfaitair rendement voor box 3 blijft overeind in 2026 – Voorjaarsnota bevestigt eerder aangekondigd percentage ondanks aanhoudende kritiek
  • Wetsvoorstel Vbar gaat in aangepaste vorm naar Tweede Kamer
  • Nieuw zzp-wetsvoorstel: de Zelfstandigenwet
  • Huisartsentekort nijpend: 194.000 Nederlanders kunnen geen arts vinden
  • Zzp’ers in de zorg en schijnzelfstandigheid – antwoord op vragen
  • Bedragen wettelijk minimumloon per 1 juli 2025
  • Pensioen opbouwen als ondernemer
  • PVV tegen nieuw belastingvoorstel voor vermogen in box 3
  • Opdrachtgevers leggen risico op naheffing bij zzp’er, terwijl dat niet altijd mag
  • Weg jubelton, hallo familiebank?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Toegang tot UBO-register in zicht voor accountants
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • KNMT start oriënterende gesprekken met vakbonden over mogelijke cao
  • KNMT in gesprek met VWS en de Belastingdienst over handhaving Wet DBA
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Rendementspercentage 2026 box 3: mogelijk zwaardere lasten voor beleggers
  • Hof: geen medische btw-vrijstelling voor vergoeding tandartspraktijken
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Personeel met een tijdelijk contract: voor- en nadelen
  • Met deze 10 stappen voldoe je aan privacywet AVG
  • Maximale transitievergoeding 2025 bekend: Wat HR moet weten
  • Aanleveren jaarverantwoording: wat moet je doen?
  • In de mondzorg met zzp’ers werken, is dat straks nog mogelijk?
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Belastingdienst publiceert Handhavingsplan arbeidsrelaties
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • Hoge Raad verduidelijkt rendementsberekening onroerend goed in box 3
  • Omslagpunt op de arbeidsmarkt doordat veel zzp’ers ermee stoppen
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • De Wtza: 5 zaken die in 2025 veranderen
  • Uitstel jaarverantwoording 2024?
  • Het is hoog tijd dat de wetgeving rond lijfrenterekeningen wordt aangepast
  • Elektrisch rijden: deze maatregelen komen op je af
  • Belastingdienst gaat volgend jaar toch geen boetes uitdelen bij zzp-wet
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst krijgt in mei 2026 een nieuw rekeningnummer
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Geen onevenredig ongelijke behandeling bij villataks en Hillen-aftrek
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Belastingdienst publiceert Toelichting Beoordeling arbeidsrelaties
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Voorkomen van schijnzelfstandigheid
  • ‘Veel foute adviezen aan zzp’ers rond controle op schijnzelfstandigheid’
  • Strengere regels zzp’ers gaan bijna in: wat mag wel en wat mag niet?
  • Angst en onzekerheid: zorgorganisaties worstelen met zzp inzet vanaf 2025
  • Belastingdienst geeft met nieuw afwegingskader duidelijkere uitleg over schijnzelfstandigheid
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Eindejaarstips top 10
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Computersystemen tot 2029 niet klaar voor nieuwe belastingplannen
  • KVK uittreksel UBO-register
  • Zakelijk lenen? Hier letten financiers op
  • Voorstellen uit het Belastingplan 2025
  • Nieuwe regels tegen schijnzelfstandigheid ZZP’er
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Fiscus: vanaf 6 september geen beoordeling nieuwe modelovereenkomsten meer
  • Twijfel over houdbaarheid belasting op leningen van eigen bv
  • De DGA en afrekening bij overlijden over waarde BV
  • De intentieovereenkomst bij een praktijkovername
  • Kabinet stopt met modelovereenkomsten ZZP: Wat nu?
  • Fiscaal rumoer rondom de zzp’er en schijnzelfstandigheid
  • KNMT in gesprek met VWS en de Belastingdienst over handhaving Wet DBA
  • Schijn-zzp’ers in de zorg worden in 2025 dan toch aangepakt
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Prinsjesdag 2024: welke wijzigingen per 2025 zijn al bekend?
  • Staatssecretaris: btw-verhoging sport staat vast
  • Dit is het modaal inkomen in Nederland van nu tot en met 2028
  • 2e concept wet VBAR: geest zzp’er in de zorg moet terug in de fles
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Huisartsen in loondienst krijgen er ruim 10 procent bij in nieuwe cao
  • Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers naar Tweede Kamer
  • Vanaf 1 juli alleen nog digitale opgaaf en aangifte dividendbelasting
  • Wetsvoorstel plan van aanpak witwassen beperkt tot verbod op contante betalingen vanaf € 3.000,-
  • Bekeuring past niet bij rittenregistratie: naheffing terecht
  • Getalsgrens intern toezicht verhoogd naar 50
  • Wees alert als u werkt als zzp’er of met zzp’ ers
  • Normalisering handhaving arbeidsrelaties door Belastingdienst: wat houdt dat in?
  • Van Rij stuurt wetsvoorstel box 3 naar Raad van State
  • Premie verplichte aov zelfstandigen bekend
  • Beperking giftenaftrek slecht nieuws voor kerken en goede doelen
  • Fiscus weet weer medewerkers aan te trekken, 141 miljoen verborgen vermogen gevonden
  • Verontrustende groei criminele activiteiten op internet
  • Deadline jaarverantwoording Wtza nadert
  • Nieuwe ontwikkelingen Wtza: vergunningsplicht voor (nieuwe) kleine zorgaanbieders en wijzigingen in de jaarverantwoording.

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

+31 (0)70 3382730

info@artsenaccountant.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Benchmark Tools
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign