• Fiscaris
  • Vacatures
Bel ons +31 (0)70 3382730
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Belastingen
    • Advies
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Medische Branches
    • Mondzorg
    • Huisartsen
    • Dierenartsen
    • Fysiotherapeuten
    • Psychologen/Psychiaters
    • Medisch Specialist
    • Logopedie
    • Overige (para)Medici
  • Informatie
  • Over ons
    • Ons Team
    • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact

De magische 1225 uur: alles over het urencriterium

De magische 1225 uur: alles over het urencriterium
25/05/2023Actueel

1225 uur, voor ondernemers een haast magisch getal. Want als je minimaal 1225 uur per jaar werkt aan je bedrijf heb je recht op belastingvoordeel. Denk aan startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Dit kan je duizenden euro’s per jaar schelen. Hoeveel moet je per week werken om 1225 uur per jaar te halen? Lees het antwoord op deze en andere veelgestelde vragen over het urencriterium.

Onze adviseurs krijgen dagelijks vragen over het urencriterium:

  1. Wat heb je aan het urencriterium?
  2. Over welke periode tellen de uren voor het urencriterium?
  3. Wat als ik geen 1225 uur haal?
  4. Welke uren mag je meetellen voor het urencriterium?
  5. Hoe moet ik mijn uren bijhouden?
  6. Wat bedoelt de Belastingdienst met ‘aannemelijk’?
  7. Hoe werkt het verlaagd urencriterium bij arbeidsongeschiktheid?
  8. Hoe controleert de Belastingdienst mijn urenadministratie?
  9. Geldt de 1225 uur ook voor een vof, maatschap of bv?
  10. Geldt het urencriterium ook voor parttime ondernemers?

1. Wat heb je aan het urencriterium?

Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting? Dan heb je recht op belastingvoordeel. Ook wel ondernemersaftrek genoemd. Via de OndernemersCheck van de Belastingdienst kun je controleren of dat voor jou geldt. Als je kunt aantonen dat je in een jaar minimaal 1225 uur aan je eigen bedrijf hebt besteed, kom je hiervoor in aanmerking. Dit minimum van 1225 uur noemen we het urencriterium.

Als je acht uur per dag werkt, moet je ongeveer drie dagen of 24 uur per week besteden aan je bedrijf om aan het criterium te voldoen.

In 2023 gaat het om de volgende belastingvoordelen of ondernemersaftrek:

  • Zelfstandigenaftrek
    In 2023 mag je een vast bedrag van 5030 euro van je winst aftrekken.
    Let op: De bedragen die je mag aftrekken voor zelfstandigen- en startersaftrek zijn na je pensioengerechtigde leeftijd nog maar de helft.
  • Startersaftrek
    Krijg je zelfstandigenaftrek? Dan mag je binnen de eerste vijf jaar na de start van je bedrijf ook drie keer de startersaftrek gebruiken. In 2023 is de startersaftrek 2.123 euro.
  • Meewerkaftrek
    Als je fiscale partner meewerkt in je bedrijf, heb je misschien recht op meewerkaftrek. Je mag dan een percentage van je winst aftrekken. Hoeveel dit precies is, hangt af van het aantal uren dat je partner meewerkt. Je fiscale partner is degene met wie je je belastingaangifte doet.
  • Aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk – WBSO
    Doe me met je bedrijf onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten? Dan kun je recht hebben op aftrek via de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO).

Heb je belastingvragen? Ga in gesprek met de Belastingdienst. Dit kan iedere werkdag via de chat.

2. Over welke periode tellen de uren voor het urencriterium?

Het urencriterium gaat over een kalenderjaar, dus je telt van januari tot en met december. Het maakt niet uit wanneer je jouw bedrijf bent begonnen. Ook als je bijvoorbeeld op 1 juli start, moet je minimaal 1225 uur in je bedrijf steken als je gebruik wilt maken van de belastingvoordelen. Ook de voorbereidingsuren die je maakt voor de start van je bedrijf tellen mee. Zoals uren voor een cursus of het maken van je ondernemingsplan of website.

3. Wat als ik geen 1225 uur haal?

Besteed je in een kalenderjaar minder dan 1225 uur aan je bedrijf? Dan kun je geen gebruikmaken van ondernemersaftrek, zoals starters- en zelfstandigenaftrek. Maar voldoe je wel aan de ondernemerscriteria van de Belastingdienst, dan heb je wel recht op de mkb-winstvrijstelling van 14%. Hiervoor geldt het urencriterium namelijk niet. De mkb-vrijstelling wordt automatisch verwerkt als je als ondernemer aangifte inkomstenbelasting doet.

4. Welke uren mag je meetellen voor het urencriterium?

Alle uren die je besteedt aan je eigen bedrijf mag je meetellen voor het urencriterium. De uren die je niet kunt factureren tellen ook mee. Zoals voor je administratie, onderhoud van je website en klanten werven. En natuurlijk de directe uren waarin je werkt aan een opdracht of klus voor je opdrachtgever.

Heb je een kind gekregen? Dan mag je de uren die je de zestien weken van je zwangerschapsverlof niet hebt gewerkt toch meetellen voor het urencriterium. Je telt dan het gemiddeld aantal uren dat je normaal werkt per week.

5. Hoe moet ik mijn uren bijhouden?

Je moet bij een controle aan de Belastingdienst kunnen bewijzen dat je de 1225 hebt gemaakt. Dit mag je op je eigen manier doen. In een Excel-bestand, een app of via je boekhoudsoftware bijvoorbeeld. Het is ook handig om e-mails en agenda’s te bewaren, zodat je je urenadministratie bij controle kunt onderbouwen. De Belastingdienst kan tot vijf jaar teruggaan bij controle. Er is een bewaarplicht van zeven jaar voor je administratie. Voor administratie over onroerend goed is de bewaartermijn zelfs tien jaar.

6. Wat bedoelt de Belastingdienst met ‘aannemelijk’?

Je moet met je urenadministratie aannemelijk maken dat je minimaal 1225 uur aan je bedrijf hebt besteed. Dat betekent dat die uren moeten passen bij je omzet. Het is niet logisch dat je amper omzet hebt als je 1225 uur aan je bedrijf hebt gewerkt. Begin je net met je bedrijf, dan maak je meer indirecte uren, omdat je bijvoorbeeld nog klanten moet vinden. Dat accepteert de Belastingdienst in het begin, maar als je bedrijf langer bestaat moet je ook meer omzet hebben.

7. Hoe werkt het verlaagd urencriterium bij arbeidsongeschiktheid?

Als je een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt, hoef je minder uren aan je bedrijf te besteden om aan het urencriterium te voldoen. Er is een verlaagd urencriterium van 800 uur voor mensen met een Wajong-, WIA-, WAO-, WAZ- of Ziektewetuitkering. Bespreek je plannen om een bedrijf te beginnen altijd eerst met de uitkeringsinstantie, zodat je weet wat de gevolgen voor je uitkering zijn.

8. Hoe controleert de Belastingdienst mijn urenadministratie?

Elk jaar moet je aangifte inkomstenbelasting doen. Hierin geef je aan hoeveel omzet je hebt. De Belastingdienst controleert steekproefsgewijs of je inderdaad 1225 uur of meer aan je bedrijf hebt gewerkt. Soms vraagt de Belastingdienst bewijs als mails, afspraken met een klant of bankafschriften. Het kan ook voorkomen dat de inspecteur bij je thuis komt controleren.

9. Geldt de 1225 uur ook voor een vof, maatschap of bv?

Ook als je een vof of maatschap hebt, kun je profiteren van de zelfstandigen- en startersaftrek of andere soorten ondernemersaftrek. Het urencriterium van 1225 uur geldt dan per persoon. Elke vennoot of maat doet zelf aangifte voor de inkomstenbelasting. Het kan dus zijn dat de ene vennoot of maat wel voldoet aan het urencriterium en de andere niet. In een bv kun je geen ondernemersaftrek gebruiken.

10. Geldt het urencriterium ook voor parttime ondernemers?

Als je parttime ondernemer bent, kan het een uitdaging zijn om het urencriterium te halen. Voor ondernemers die in deeltijd werken is het urencriterium namelijk ook 1225 uur. Heb je langer dan vijf jaar een bedrijf? Dan geldt ook nog dat je per kalenderjaar meer tijd moet besteden aan je bedrijf dan aan andere werkzaamheden, zoals een baan in loondienst.

Bron: KvK

Arts en Accountant staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Medisch Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • LHV gaat strijd met Belastingdienst aan om zzp-handhaving
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • Renseigneringsverplichting alsnog over 2022, 2023 en 2024?
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Hoge Raad bevestigt: cryptovaluta in box 3
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Voorjaarsnota 2025: elf fiscale wijzigingen voor bedrijven
  • 7,77% forfaitair rendement voor box 3 blijft overeind in 2026 – Voorjaarsnota bevestigt eerder aangekondigd percentage ondanks aanhoudende kritiek
  • Wetsvoorstel Vbar gaat in aangepaste vorm naar Tweede Kamer
  • Nieuw zzp-wetsvoorstel: de Zelfstandigenwet
  • Huisartsentekort nijpend: 194.000 Nederlanders kunnen geen arts vinden
  • Zzp’ers in de zorg en schijnzelfstandigheid – antwoord op vragen
  • Bedragen wettelijk minimumloon per 1 juli 2025
  • Pensioen opbouwen als ondernemer
  • PVV tegen nieuw belastingvoorstel voor vermogen in box 3
  • Opdrachtgevers leggen risico op naheffing bij zzp’er, terwijl dat niet altijd mag
  • Weg jubelton, hallo familiebank?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Toegang tot UBO-register in zicht voor accountants
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • KNMT start oriënterende gesprekken met vakbonden over mogelijke cao
  • KNMT in gesprek met VWS en de Belastingdienst over handhaving Wet DBA
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Rendementspercentage 2026 box 3: mogelijk zwaardere lasten voor beleggers
  • Hof: geen medische btw-vrijstelling voor vergoeding tandartspraktijken
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Personeel met een tijdelijk contract: voor- en nadelen
  • Met deze 10 stappen voldoe je aan privacywet AVG
  • Maximale transitievergoeding 2025 bekend: Wat HR moet weten
  • Aanleveren jaarverantwoording: wat moet je doen?
  • In de mondzorg met zzp’ers werken, is dat straks nog mogelijk?
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Belastingdienst publiceert Handhavingsplan arbeidsrelaties
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • Hoge Raad verduidelijkt rendementsberekening onroerend goed in box 3
  • Omslagpunt op de arbeidsmarkt doordat veel zzp’ers ermee stoppen
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • De Wtza: 5 zaken die in 2025 veranderen
  • Uitstel jaarverantwoording 2024?
  • Het is hoog tijd dat de wetgeving rond lijfrenterekeningen wordt aangepast
  • Elektrisch rijden: deze maatregelen komen op je af
  • Belastingdienst gaat volgend jaar toch geen boetes uitdelen bij zzp-wet
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst krijgt in mei 2026 een nieuw rekeningnummer
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Geen onevenredig ongelijke behandeling bij villataks en Hillen-aftrek
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Belastingdienst publiceert Toelichting Beoordeling arbeidsrelaties
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Voorkomen van schijnzelfstandigheid
  • ‘Veel foute adviezen aan zzp’ers rond controle op schijnzelfstandigheid’
  • Strengere regels zzp’ers gaan bijna in: wat mag wel en wat mag niet?
  • Angst en onzekerheid: zorgorganisaties worstelen met zzp inzet vanaf 2025
  • Belastingdienst geeft met nieuw afwegingskader duidelijkere uitleg over schijnzelfstandigheid
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Eindejaarstips top 10
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Computersystemen tot 2029 niet klaar voor nieuwe belastingplannen
  • KVK uittreksel UBO-register
  • Zakelijk lenen? Hier letten financiers op
  • Voorstellen uit het Belastingplan 2025
  • Nieuwe regels tegen schijnzelfstandigheid ZZP’er
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Fiscus: vanaf 6 september geen beoordeling nieuwe modelovereenkomsten meer
  • Twijfel over houdbaarheid belasting op leningen van eigen bv
  • De DGA en afrekening bij overlijden over waarde BV
  • De intentieovereenkomst bij een praktijkovername
  • Kabinet stopt met modelovereenkomsten ZZP: Wat nu?
  • Fiscaal rumoer rondom de zzp’er en schijnzelfstandigheid
  • KNMT in gesprek met VWS en de Belastingdienst over handhaving Wet DBA
  • Schijn-zzp’ers in de zorg worden in 2025 dan toch aangepakt
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Prinsjesdag 2024: welke wijzigingen per 2025 zijn al bekend?
  • Staatssecretaris: btw-verhoging sport staat vast
  • Dit is het modaal inkomen in Nederland van nu tot en met 2028
  • 2e concept wet VBAR: geest zzp’er in de zorg moet terug in de fles
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Huisartsen in loondienst krijgen er ruim 10 procent bij in nieuwe cao
  • Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers naar Tweede Kamer
  • Vanaf 1 juli alleen nog digitale opgaaf en aangifte dividendbelasting
  • Wetsvoorstel plan van aanpak witwassen beperkt tot verbod op contante betalingen vanaf € 3.000,-
  • Bekeuring past niet bij rittenregistratie: naheffing terecht
  • Getalsgrens intern toezicht verhoogd naar 50
  • Wees alert als u werkt als zzp’er of met zzp’ ers
  • Normalisering handhaving arbeidsrelaties door Belastingdienst: wat houdt dat in?
  • Van Rij stuurt wetsvoorstel box 3 naar Raad van State
  • Premie verplichte aov zelfstandigen bekend
  • Beperking giftenaftrek slecht nieuws voor kerken en goede doelen
  • Fiscus weet weer medewerkers aan te trekken, 141 miljoen verborgen vermogen gevonden
  • Verontrustende groei criminele activiteiten op internet
  • Deadline jaarverantwoording Wtza nadert
  • Nieuwe ontwikkelingen Wtza: vergunningsplicht voor (nieuwe) kleine zorgaanbieders en wijzigingen in de jaarverantwoording.
  • UBO-register: toezichthouder licht overgangsregeling voor Wwft-instellingen toe
  • Let op! Vanaf 1 januari 2024 hogere percentages

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

+31 (0)70 3382730

info@artsenaccountant.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Benchmark Tools
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign