• Fiscaris
  • Vacatures
Bel ons +31 (0)70 3382730
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Belastingen
    • Advies
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Medische Branches
    • Mondzorg
    • Huisartsen
    • Dierenartsen
    • Fysiotherapeuten
    • Psychologen/Psychiaters
    • Medisch Specialist
    • Logopedie
    • Overige (para)Medici
  • Informatie
  • Over ons
    • Ons Team
    • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact

Wet Toetreding Zorgaanbieders (Wtza)

Wet Toetreding Zorgaanbieders (Wtza)
30/06/2021Actueel

In dit dossier leest u alles over de Wet toetreding zorgaanbieders. Deze nieuwe wet regelt aan welke eisen zorgaanbieders moeten voldoen voordat ze zorg mogen verlenen.

Werkingssfeer

De Wtza is van toepassing op alle zorgaanbieders in de zin van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), te weten instellingen én solistisch werkende zorgverleners. Zorgaanbieders die zorg leveren in de zin van de Wet langdurige zorg (hierna: “Wlz”), de Zorgverzekeringswet (hierna “Zvw”) en die ‘andere zorg’ leveren (denk aan alternatieve geneeswijzen) vallen onder de Wkkgz en daarmee tevens onder de Wtza. Nieuw is dat de meldplicht van de Wtza tevens gaat gelden voor jeugdhulpaanbieders onder de Jeugdwet.

Het is de bedoeling de Wtza per 1 januari 2022 in werking te laten treden.

Nieuwe verplichtingen

De Wtza brengt twee grote veranderingen met zich mee. Zo heeft iedere zorgaanbieder, bestaande en nieuwe, een meldplicht. De tweede verandering is dat zorgaanbieders waar meer dan 10 zorgverleners (geen fte) werkzaam zijn, een toelatingsvergunning moeten aanvragen. Hieronder leest u hier meer over.

1.    Meldplicht

  1. Alle nieuwe zorgaanbieders zijn verplicht zich voorafgaand aan de zorgverlening te melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). De zorgaanbieder moet vervolgens een vragenlijst invullen in een digitaal portaal. Door deze melding worden deze nieuwe zorgaanbieders – in een vroeg stadium – gewezen op de kwaliteitseisen waaraan zij moeten voldoen.
  2. Het doel van deze meldplicht is tweeledig. Enerzijds vergaart de IGJ in dit vroege stadium al veel informatie over de nieuwe zorgaanbieders. Vervolgens kan de IGJ beoordelen of en welke zorgaanbieders zij zal inspecteren. Anderzijds zijn zorgaanbieders zich tijdig bewust van de geldende kwaliteitseisen waaraan zij moeten voldoen.
  3. Bestaande zorgaanbieders
    De meldplicht is, met instemming van de Tweede Kamer, uitgebreid naar bestaande zorgaanbieders. U moet zich binnen 6 maanden na inwerkingtreding van de wet (1 juli 2022) melden bij de IGJ. Bestaande zorgaanbieders die op de dag van inwerkingtreding van de Wtza vermeld staan in het Landelijk Register Zorgaanbieders(externe link), hoeven zich niet te melden. Dit register  dat  door de minister op basis van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg in stand wordt gehouden, maakt van een vijftalbronnen waaronder de gegevens van het Handelsregister Kamer van Koophandel. Zo kan het dus zijn dat je opgenomen bent in het LRZa, waardoor je je niet hoeft te melden. Wij adviseren u te controleren of hier de juiste gegevens staan vermeld.
  4. Als uw privéadres gelijk is aan uw vestigingsadres, is de kans groot dat u met dit adres in het landelijk register zorgaanbieders staat. Op dit moment is dit alleen te verhelpen door uw bedrijf op een ander adres te vestigen. Meer informatie hierover kunt u teruglezen op de website van de Kamer van Koophandel(externe link). De LHV is in gesprek over het creëren van een uitzondering voor waarnemend huisartsen en andere zelfstandig werkzame zorgaanbieders in het Handelsregister.

 

2. Toelatingsvergunning

Met inwerkingtreding van de Wtza zal de procedure voor het aanvragen van een toelatingsvergunning worden gewijzigd ten opzichte van de huidige WTZi-procedure. Zowel

  • instellingen die medisch specialistische zorg verlenen, als
  • instellingen die Zvw- of Wlz-zorg verlenen én waarbij de zorg wordt verleend met meer dan 10 zorgverleners

zijn verplicht een toelatingsvergunning aan te vragen.

De vergunningsaanvraag zal door het CIBG worden getoetst op de volgende elementen:

  • De transparantieseisen met betrekking tot de bestuursstructuur en de bedrijfsvoering, denk aan het aanstellen van een interne onafhankelijke toezichthouder, zoals bijvoorbeeld een raad van toezicht/raad van commissarissen (vergelijkbaar aan de WTZi).
  • Documenten waaruit volgt dat wordt voldaan aan de voorwaarden voor een goede kwaliteit van zorg op basis van de Wkkgz.

Bestaande zorgaanbieders
Bestaande zorgaanbieders met een WTZi-toelating hoeven géén nieuwe vergunning aan te vragen als de zorgaanbieder eerder een WTZi-toelating heeft aangevraagd én op grond van de Wtza een toelatingsvergunning moet aanvragen. In dat geval wordt de WTZi-toelating ‘omgezet’ naar een toelatingsvergunning.

Als de zorgaanbieder eerder een WTZi-toelating heeft aangevraagd, maar op grond van de Wtza géén toelatingsvergunning hoeft aan te vragen ‘vervalt’ de WTZi-toelating (zie schema).

Bestaande zorgaanbieders moeten wél een nieuwe vergunning aanvragen als:

  • De zorgaanbieder (lees: huisartsenpraktijken) automatisch was toegelaten én op grond van de Wtza nu een toelatingsvergunning moet aanvragen. Deze aanvraag moet de zorgaanbieder binnen twee jaar na inwerkingtreding van de Wtza hebben gedaan;
  • De zorgaanbieder onder de WTZi géén toelating hoefde aan te vragen maar op grond van de Wtza wél een toelatingsvergunning moet aanvragen. Deze aanvraag moet de zorgaanbieder binnen twee jaar na inwerkingtreding van de Wtza hebben gedaan;
  • De zorgaanbieder nieuwe zorgsoorten gaat leveren, denk aan een bestaande zorgaanbieder die naast begeleiding en verzorging (Wmo) ook verpleging (Zvw)  gaat leveren (én de zorg wordt verleend door meer dan 10 zorgverleners). In dat geval is ook de bestaande zorgaanbieder verplicht een nieuwe Wtza-vergunning aan te vragen.
  • Als er op grond van bovenstaande een toelatingsvergunning moet worden aangevraagd, zal ook moeten worden voldaan aan de eisen aan de bedrijfsvoering en bestuursstructuur (waaronder het aanstellen van een interne onafhankelijke toezichthouder). Meer hierover leest u hieronder.

Het is echter ook mogelijk dat een zorgaanbieder (van Zvw- of Wlz-zorg) bij  inwerkingtreding van de Wtza niet 10 zorgverleners in dienst heeft, maar na inwerkingtreding wél. In dat geval geldt dat de vergunning binnen 6 maanden nadat de grens van 10 zorgverleners is overschreden moet zijn aangevraagd.

 

3. Bestuursstructuur

Zorgaanbieders zijn op grond van de Wtza verplicht een transparante bestuursstructuur te hebben en een interne onafhankelijke toezichthouder door bijvoorbeeld een raad van toezicht/raad van commissarissen aan te stellen. Deze interne toezichthouder moet bestaan uit tenminste 3 natuurlijke personen en door de dagelijkse leiding in staat worden gesteld zijn/haar taak zo goed mogelijk uit te voeren. De dagelijkse leiding zorgt ervoor dat:

  • de intern toezichthouder voor de uitoefening van zijn taak over de noodzakelijke gegevens (tijdig en op schrift) beschikt;
  • de intern toezichthouder minstens jaarlijks schriftelijk wordt geïnformeerd over onder andere belangrijke ontwikkelingen en het strategisch beleid).

Voorwaarden om de onafhankelijkheid van de intern toezichthouder te borgen:

  • mag een lid van de interne toezichthouder geen andere financiële vergoeding van de instelling ontvangen dan een passende vergoeding;
  • mag een lid van de interne toezichthouder (of diens echtgenoot/levensgezel, pleegkind, bloed-of aanverwant tot in de tweede graad):
    • de voorgaande drie jaar geen lid van de leiding óf werknemer van de instelling zijn geweest
    • geen aandelen in de instelling hebben
    • geen lid zijn van de interne toezichthouder van een rechtspersoon die aandelen in de instelling heeft, of van een andere instelling die binnen het verzorgingsgebied van de instelling geheel of gedeeltelijk dezelfde werkzaamheden verricht, tenzij die rechtspersoon of andere instelling een dochtermaatschappij van de instelling is. Hiermee is dus bepaald dat het wél is toegestaan dat een persoon lid is van de interne toezichthouder van verschillende instellingen binnen een groep dan wel bij de moeder- en dochtermaatschappij.

Dit alles moet worden vastgelegd in de statuten dan wel reglementen van de zorgaanbieder. Meer achtergrondinformatie is te vinden in de Governancecode Zorg 2017(externe link)

Kleine eerstelijns zorginstellingen die met 25 of minder zorgverleners zorg zijn uitgezonderd van de verplichting een intern toezichthouder aan te stellen Met andere woorden alleen huisartsenvoorzieningen met meer dan 25 zorgverleners worden verplicht een intern toezichthouder aan te stellen.

Bestaande zorgaanbieders
Bestaande zorgaanbieders moeten aan deze eisen voldoen op het moment dat zij hun vergunning (voor 1 juli 2023) aanvragen.

 

4. Jaarverantwoording

Op grond van de Wet marktordening gezondheidszorg (artikel 40b Wmg) zijn alle (gevestigde) zorgaanbieders verplicht zich jaarlijks te verantwoorden door het openbaar maken van een jaarverantwoording.

De minister van VWS heeft laten weten dat hierbij onderscheid zal worden gemaakt tussen kleine, middelgrote en grote zorgaanbieders. Welke informatie aangeleverd moet gaan worden, wordt nader uitgewerkt in een nog te publiceren regeling.

Bestaande zorgaanbieders
Zorgaanbieders voor wie deze verplichte melding nieuw is, zullen de eerste keer jaarverantwoording doen over het boekjaar 2022 (uiterlijk juni 2023).

 

Op grond van de Wet marktordening gezondheidszorg (artikel 40b Wmg) zijn alle (gevestigde) zorgaanbieders verplicht zich jaarlijks te verantwoorden door het openbaar maken van een jaarverantwoording.

De minister van VWS heeft laten weten dat hierbij onderscheid zal worden gemaakt tussen kleine, middelgrote en grote zorgaanbieders. Welke informatie aangeleverd moet gaan worden, wordt nader uitgewerkt in een nog te publiceren regeling.

Bestaande zorgaanbieders
Zorgaanbieders voor wie deze verplichte melding nieuw is, zullen de eerste keer jaarverantwoording doen over het boekjaar 2022 (uiterlijk juni 2023).

Bron: LHV

Arts en Accountant staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Medisch Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Voorstellen uit het Belastingplan 2026
  • Zorgverzekeraars gaan huisartsen helpen bij starten van nieuwe praktijken
  • Pensioen opbouwen als ondernemer
  • Wetsvoorstel verplichte verzekering zzp’ers aangepast: premie 5,4% van winst
  • Woningbeleggers opgelet: overdrachtsbelasting omlaag in 2026
  • Geen vrijstelling voor preventieve medische controles en advisering over uitslagen
  • Motie ‘geen loondoorbetaling bij ziekte voor kleine werkgevers in 2e jaar’ aangenomen
  • Tandarts spoorloos, maar ontslag op staande voet houdt geen stand
  • ‘Bijna helft bedrijven vermindert inzet zzp’ers door handhaving wet DBA’
  • Deskundigen: schaf hypotheekrenteaftrek af en bouw 1,8 miljoen woningen
  • Kabinet wijzigt tegenbewijsregeling om belastingtruc met obligaties tegen te gaan
  • Hoe de Belastingdienst zzp-casus na zzp-casus afwijst
  • Tijdelijke wet turboliquidatie met twee jaar verlengd
  • Tot welk bedrag is een schenking belastingvrij in 2025?
  • Box 3: Werkelijk rendement doorgeven
  • Schijnzelfstandigheid bij zzp’ers
  • De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
  • Positief oordeel voor 3 zzp-casussen uit de mondzorg
  • ‘AOW wordt niet onbetaalbaar, maar lagere uitkering dreigt’
  • Geen echte zelfstandige? Let op pensioengevolgen!
  • De lijfrente als alternatief voor een pensioenregeling via de werkgever
  • Nieuwe wetten en regels voor ondernemers vanaf 1 juli 2025
  • Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) voor activiteiten
  • Barbecue personeel onder de WKR? Fiscus geeft duidelijkheid
  • Modelovereenkomst vrijwaart niet altijd tegen naheffingen
  • 800 miljoen voor AI in de zorg: wat kan Agema daarmee doen?
  • Huisarts als uitzender: proefproject dreigt te stranden op btw-plicht
  • Verbod op contante betalingen vanaf € 3.000
  • Fysiotherapie in gevaar: 70% van eerstelijns fysio’s overweegt vertrek
  • Tweede Kamer stemt in met tegenbewijsregeling box 3, geen verzachting vastgoedbeleggers
  • De besloten vennootschap: rechtsvorm met minder privé risico
  • Kabinet Schoof gevallen. Wat betekent dit fiscaal?
  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • LHV gaat strijd met Belastingdienst aan om zzp-handhaving
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • Renseigneringsverplichting alsnog over 2022, 2023 en 2024?
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Hoge Raad bevestigt: cryptovaluta in box 3
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Voorjaarsnota 2025: elf fiscale wijzigingen voor bedrijven
  • 7,77% forfaitair rendement voor box 3 blijft overeind in 2026 – Voorjaarsnota bevestigt eerder aangekondigd percentage ondanks aanhoudende kritiek
  • Wetsvoorstel Vbar gaat in aangepaste vorm naar Tweede Kamer
  • Nieuw zzp-wetsvoorstel: de Zelfstandigenwet
  • Huisartsentekort nijpend: 194.000 Nederlanders kunnen geen arts vinden
  • Zzp’ers in de zorg en schijnzelfstandigheid – antwoord op vragen
  • Bedragen wettelijk minimumloon per 1 juli 2025
  • Pensioen opbouwen als ondernemer
  • PVV tegen nieuw belastingvoorstel voor vermogen in box 3
  • Opdrachtgevers leggen risico op naheffing bij zzp’er, terwijl dat niet altijd mag
  • Weg jubelton, hallo familiebank?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Toegang tot UBO-register in zicht voor accountants
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • KNMT start oriënterende gesprekken met vakbonden over mogelijke cao
  • KNMT in gesprek met VWS en de Belastingdienst over handhaving Wet DBA
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Rendementspercentage 2026 box 3: mogelijk zwaardere lasten voor beleggers
  • Hof: geen medische btw-vrijstelling voor vergoeding tandartspraktijken
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Personeel met een tijdelijk contract: voor- en nadelen
  • Met deze 10 stappen voldoe je aan privacywet AVG
  • Maximale transitievergoeding 2025 bekend: Wat HR moet weten
  • Aanleveren jaarverantwoording: wat moet je doen?
  • In de mondzorg met zzp’ers werken, is dat straks nog mogelijk?
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Belastingdienst publiceert Handhavingsplan arbeidsrelaties
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • Hoge Raad verduidelijkt rendementsberekening onroerend goed in box 3
  • Omslagpunt op de arbeidsmarkt doordat veel zzp’ers ermee stoppen
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • De Wtza: 5 zaken die in 2025 veranderen
  • Uitstel jaarverantwoording 2024?
  • Het is hoog tijd dat de wetgeving rond lijfrenterekeningen wordt aangepast
  • Elektrisch rijden: deze maatregelen komen op je af
  • Belastingdienst gaat volgend jaar toch geen boetes uitdelen bij zzp-wet
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst krijgt in mei 2026 een nieuw rekeningnummer
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Geen onevenredig ongelijke behandeling bij villataks en Hillen-aftrek
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Belastingdienst publiceert Toelichting Beoordeling arbeidsrelaties
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Voorkomen van schijnzelfstandigheid
  • ‘Veel foute adviezen aan zzp’ers rond controle op schijnzelfstandigheid’
  • Strengere regels zzp’ers gaan bijna in: wat mag wel en wat mag niet?
  • Angst en onzekerheid: zorgorganisaties worstelen met zzp inzet vanaf 2025
  • Belastingdienst geeft met nieuw afwegingskader duidelijkere uitleg over schijnzelfstandigheid
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Eindejaarstips top 10
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Computersystemen tot 2029 niet klaar voor nieuwe belastingplannen
  • KVK uittreksel UBO-register
  • Zakelijk lenen? Hier letten financiers op
  • Voorstellen uit het Belastingplan 2025
  • Nieuwe regels tegen schijnzelfstandigheid ZZP’er
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Fiscus: vanaf 6 september geen beoordeling nieuwe modelovereenkomsten meer

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

+31 (0)70 3382730

info@artsenaccountant.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Benchmark Tools
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign