• Fiscaris
  • KLANTENPORTAAL
  • Vacatures
Bel ons +31 (0)70 3382730
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Belastingen
    • Advies
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Medische Branches
    • Mondzorg
    • Huisartsen
    • Dierenartsen
    • Fysiotherapeuten
    • Psychologen/Psychiaters
    • Medisch Specialist
    • Logopedie
    • Overige (para)Medici
  • Informatie
  • Over ons
    • Ons Team
    • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact

2e concept wet VBAR: geest zzp’er in de zorg moet terug in de fles

2e concept wet VBAR: geest zzp’er in de zorg moet terug in de fles
30/07/2024Actueel

Ondanks alle kritiek is de 2e concept wet van ex-minister van Gennip een kopie van het eerste. Nu de tekst bekend is gemaakt, valt in detail te lezen hoe er naar de zzp’er in de zorg gekeken wordt. Wat ons betreft stelt de 2e concept wet VBAR: de geest van de zzp’er in de zorg moet terug in de fles.

In het kort

  • Het huidige kabinet wil verder met de wet VBAR;
  • Bij de opvolger van de wet DBA staan inbedding en aansturing centraal;
  • De blik op de werkende gaat niet over ‘ondernemer ja / nee’, maar over de aard van het werk;
  • Als je werk doet dat vast onderdeel uitmaakt van de bedrijfsvoering, dan is een dienstverband ‘de norm’;
  • Van interimmer tot aan flexwerk; vaste typen werk moeten binnen dienstverband worden verricht;
  • Na een eerste – zeer kritisch ontvangen – concept, zijn we nu toe aan de 2e concept wet VBAR;
  • De wet moet nog in consultatie komen en door de Tweede en Eerste Kamer.

Zelfstandig ondernemerschap naar de achtergrond

De contouren van het 2e concept zzp wet VBAR waren al bekend, maar de precieze tekst ontbrak. In het bijna 100 pagina’s tellende document van de nieuwe conceptwet wordt er ook over de zorgsector gesproken en het is de moeite waard daar nader op in te zoomen. Wat allereerst opvalt: in het nieuwe wetsvoorstel wordt afscheid genomen van de “uitermate casuïstische benadering (holistische toetsing)” van werkenden. Anders gezegd, het kijken naar alle feiten en omstandigheden van jouw activiteiten wordt verleden tijd. Daarvoor in de plaats komt een “verduidelijking van het onderscheid tussen werknemers en zelfstandigen.” Het tweede concept van de wet komt in grote lijnen neer op het eerste. Ondanks alle kritiek krijgt ondernemerschap geen prioriteit binnen dit 2e concept van de zzp wet VBAR en kunnen vaste werkzaamheden alleen in een dienstverband plaatsvinden. In dit artikel bespreken we de opmerkingen over de zorg. Hoe wordt er gekeken naar zorgprofessionals die zelfstandig werken?

‘Onderhandelingsmacht zorgmedewerkers moet worden beperkt’

De “maatschappelijke sector van de zorg” bevindt zich “in het midden en aan de bovenkant van de arbeidsmarkt”, waar“vaker sprake is van schijnzelfstandigheid die niet zozeer door de werkgever is afgedwongen, als wel is ingegeven door de inzet van onderhandelingsmacht van de werkende. In dergelijke gevallen geeft de werkende de voorkeur aan het werken als zelfstandige omdat dat hem of haar bepaalde voordelen oplevert, zoals fiscale voordelen of een bepaalde (gepercipieerde) vrijheid in het vormgeven van de werkomstandigheden. De werkende heeft dan genoeg onderhandelingsmacht om ‘zelfstandigheid’ af te dwingen, terwijl de werkgevende in feite de werkende in dienst zou willen nemen. In een krappe arbeidsmarkt kunnen ook werkgevenden die het wettelijk kader willen naleven – uit angst voor concurrenten die wel met schijnzelfstandigen willen werken – in de praktijk toch in zee gaan met de werkende.”

We schreven al eerder dat krapte op de arbeidsmarkt werkgevers de regie ontnam en deze aan werkenden gaf. Onder druk van een tekort aan inkomen en kwetsbare werkomstandigheden is er zeker in de zorg sprake van een toename van flexibilisering: meer zorgmedewerkers maken gebruik van marktwerking. Daar moet deze wet nu een stokje voor steken, door zelfs de inzet bij ‘piek’ en ‘ziek’ van zzp’ers te belemmeren. Ál het gebruikelijke werk binnen een organisatie moet in loondienst. In alle sectoren, dus ook de zorg.

‘Zorgorganisatie en zzp’er ontlopen bewust hun verplichtingen’

“Vormen van welbewuste schijnzelfstandigheid zijn aan de orde als werkgeverschap en werknemerschap en bijbehorende rechten en verplichtingen bewust worden ontlopen. Dit is het geval als bij het verrichten van arbeid het zwaartepunt ligt op een gezagsrelatie…” Want dan zou je binnen een dienstverband moeten werken. Het is volgens de tekst in die “situaties voldoende duidelijk dat er sprake is van een arbeidsrelatie en schijnzelfstandigheid” en dit “weten werkenden en werkgevenden (of zouden ze dit moeten weten)”. Zorgorganisaties en zzp’ers “presenteren” weliswaar de “afwezigheid van concrete instructies of de mogelijkheid van vervanging” als “beslissende elementen dat een arbeidsrelatie buiten dienstverband kan plaatsvinden.” Maar als “werkenden in deze sectoren (zoals zorg) in feite hetzelfde werk verrichten als werknemers en er geen sprake is van werk dat voor eigen rekening of risico (zelfstandig) wordt verricht.”

Het beeld bij de wetgever is dat zzp’ers in de zorg en zorgorganisaties hun wettelijke verplichtingen bewust ontlopen. Het ontbreken van gezag en het organiseren van vrije vervanging zijn dé peilers waarop je buiten dienstverband kunt werken. Dat wordt nu losgelaten om vervolgens zzp’ers richting een dienstverband te kunnen beoordelen. Dat de zorgsector weinig lokaal gezag kent, omdat alles aan elkaar hangt van landelijke voorschriften lijkt niet op de interesse van de wetgever te kunnen rekenen. Sterker nog, het beeld over de praktijk is tegenovergesteld. Werkgevers zouden juist wel zorgmedewerkers aansturen. “Aanwijzingen en instructies voortvloeiend uit regelgeving of protocollen zijn exclusief voorbehouden aan de werkenden binnen de betreffende organisatie en zijn doorgaans niet zonder meer van toepassing op derden.” Het tegenovergestelde is waar voor de zorg.

‘De zorgsector vraagt om de VBAR’

“Werkgevers vragen – zeker in kraptesectoren – dan ook in toenemende mate om maatregelen van het kabinet om oneerlijke concurrentie tussen medewerkers tegen te gaan.” De wet VBAR zou daar de oplossing voor zijn. In kraptesectoren, “zoals bijvoorbeeld maatschappelijke sectoren als zorg, onderwijs en kinderopvang, is de problematiek van oneerlijke concurrentie voor zowel werkgevenden als werkenden in de praktijk ook nadrukkelijk aan de orde. Daarbij geldt dat dit ook een verhogend effect heeft op de kosten van de (publieke) diensten.” Een schijnzelfstandige “die voldoende onderhandelingsmacht heeft, kan de financiële voordelen zelf te gelde maken, waardoor hij of zij meer verdient dan werknemers die hetzelfde werk doen. Dat vormt oneerlijke concurrentie ten opzichte van werknemers in die sectoren, en zorgt uiteraard voor een prikkel voor achterblijvende werknemers om óók de overstap naar zelfstandigheid te maken, waardoor de oneerlijke concurrentie steeds verder toeneemt.”

Ook al hebben zorgbestuurders veel last van marktwerking op de arbeidsmarkt in de zorg, de eerste concept wet VBAR kon niet op hun medewerking rekenen. Werkgevers in de zorg waren tegen de concept zzp-wet van Gennip. “Nadere bestudering van het wetsvoorstel leert namelijk dat de uitwerking van het wetsvoorstel voor de zorgbranches ongewenste (arbeidsmarkt)effecten met zich meebrengt… De onontkoombare conclusie is dat zzp-inzet in de zorgsector op grond van het wetsontwerp niet mogelijk is…” De zorgorganisaties maken zich zorgen over “grote continuïteitsrisico’s” als deze wet in werking treedt. Het tweede concept van de VBAR legt deze kritiek naast zich neer.

Voorbeeld casus: twee ziekenhuizen, dan twee arbeidsovereenkomsten

Het document kent 9 casuïstieken (vanaf pagina 50) die vrij levendig maken wat er straks staat te gebeuren. De zorg is als eerste aan de beurt. “Een zorgverlener werkt voor twee ziekenhuizen. Bepaalt zelf het tarief en heeft aansprakelijkheidsverzekeringen. De klanten zijn de ziekenhuizen die zelf worden gekozen door de medewerker. Het werk dat de medewerker verricht wordt verder bepaald door het ziekenhuis. Het werk betreft een kernactiviteit van het ziekenhuis en is structureel van aard. De wijze waarop de werkende invulling geeft aan de verzorging van de patiënten kan door het ziekenhuis ter discussie worden gesteld. Er is een zekere autonomie maar er gelden ook strenge algemene protocollen/instructies voor de wijze waarop wordt gewerkt. Onderdeel daarvan is dat de medewerker niet zijn eigen materialen mag gebruiken. Ook zijn er aanwijzingen over hoe de medewerker zich binnen de organisatie dient te presenteren en dient te gedragen. De werkende heeft inspraak op zijn werktijden. Er is geen sprake van resultaatsverplichtingen. Er is geen sprake van specifieke kennis of ervaring die niet structureel in de organisatie aanwezig is.”

Binnen de wet VBAR zijn in dit voorbeeld “de elementen die wijzen op gezag nadrukkelijker aanwezig”, dan de elementen die wijzen op zelfstandigheid binnen de opdracht. “Conclusie: Er is daarom sprake van twee arbeidsovereenkomsten, namelijk met beide ziekenhuizen.” Welke onderbouwing wordt daaraan gegeven?

  • Er zou sprake zijn van ‘werkinhoudelijke aansturing’
  • Bij het werk is er sprake van ‘organisatorische inbedding’ (het is een kernactiviteit van het ziekenhuis)
  • “Het werken voor eigen rekening en risico is gering. Risico’s en resultaten liggen niet bij de medewerker”;
  • Er is “geen sprake van specifieke kennis of ervaring die niet structureel in de organisatie aanwezig is”.

Aannames, misvattingen en weinig kennis van de praktijk kenmerken de opmerkingen over de zorg in de 2e conceptwet. Het wachten is nu op wat SZW minister van Hijum (NSC) gaat doen met dit concept. Het is aan hem om zowel in de Tweede als Eerste Kamer een meerderheid te vinden voor deze wet.

Bron: ZZP-erindeZorg.nl

Arts en Accountant staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Medisch Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Geen onevenredig ongelijke behandeling bij villataks en Hillen-aftrek
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Belastingdienst publiceert Toelichting Beoordeling arbeidsrelaties
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Voorkomen van schijnzelfstandigheid
  • ‘Veel foute adviezen aan zzp’ers rond controle op schijnzelfstandigheid’
  • Strengere regels zzp’ers gaan bijna in: wat mag wel en wat mag niet?
  • Angst en onzekerheid: zorgorganisaties worstelen met zzp inzet vanaf 2025
  • Belastingdienst geeft met nieuw afwegingskader duidelijkere uitleg over schijnzelfstandigheid
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Eindejaarstips top 10
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Computersystemen tot 2029 niet klaar voor nieuwe belastingplannen
  • KVK uittreksel UBO-register
  • Zakelijk lenen? Hier letten financiers op
  • Voorstellen uit het Belastingplan 2025
  • Nieuwe regels tegen schijnzelfstandigheid ZZP’er
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Fiscus: vanaf 6 september geen beoordeling nieuwe modelovereenkomsten meer
  • Twijfel over houdbaarheid belasting op leningen van eigen bv
  • De DGA en afrekening bij overlijden over waarde BV
  • De intentieovereenkomst bij een praktijkovername
  • Kabinet stopt met modelovereenkomsten ZZP: Wat nu?
  • Fiscaal rumoer rondom de zzp’er en schijnzelfstandigheid
  • KNMT in gesprek met VWS en de Belastingdienst over handhaving Wet DBA
  • Schijn-zzp’ers in de zorg worden in 2025 dan toch aangepakt
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Prinsjesdag 2024: welke wijzigingen per 2025 zijn al bekend?
  • Staatssecretaris: btw-verhoging sport staat vast
  • Dit is het modaal inkomen in Nederland van nu tot en met 2028
  • 2e concept wet VBAR: geest zzp’er in de zorg moet terug in de fles
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Huisartsen in loondienst krijgen er ruim 10 procent bij in nieuwe cao
  • Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers naar Tweede Kamer
  • Vanaf 1 juli alleen nog digitale opgaaf en aangifte dividendbelasting
  • Wetsvoorstel plan van aanpak witwassen beperkt tot verbod op contante betalingen vanaf € 3.000,-
  • Bekeuring past niet bij rittenregistratie: naheffing terecht
  • Getalsgrens intern toezicht verhoogd naar 50
  • Wees alert als u werkt als zzp’er of met zzp’ ers
  • Normalisering handhaving arbeidsrelaties door Belastingdienst: wat houdt dat in?
  • Van Rij stuurt wetsvoorstel box 3 naar Raad van State
  • Premie verplichte aov zelfstandigen bekend
  • Beperking giftenaftrek slecht nieuws voor kerken en goede doelen
  • Fiscus weet weer medewerkers aan te trekken, 141 miljoen verborgen vermogen gevonden
  • Verontrustende groei criminele activiteiten op internet
  • Deadline jaarverantwoording Wtza nadert
  • Nieuwe ontwikkelingen Wtza: vergunningsplicht voor (nieuwe) kleine zorgaanbieders en wijzigingen in de jaarverantwoording.
  • UBO-register: toezichthouder licht overgangsregeling voor Wwft-instellingen toe
  • Let op! Vanaf 1 januari 2024 hogere percentages
  • Huisartsen massaal aan de slag als zzp’er: ‘Een eigen praktijk is teveel administratieve rompslomp’
  • Fiscale maatregelen hoofdlijnenakkoord
  • Schijnzelfstandigheid zzp’ers weer onder de loep bij de Belastingdienst
  • Kamer blijft inzetten op nieuwe box 3-heffing in 2027
  • Doorbraak openbare jaarverantwoordingsplicht
  • Zo staat het UBO-register er momenteel voor
  • Wat betekent het wetsvoorstel verplichtstelling vertrouwenspersoon?
  • Correctie voor bijtelling bij andere auto medio het jaar waarmee werknemer privé rijdt?
  • Fulltime ondernemer voldoet niet per definitie aan het urencriterium
  • Voorstellen Belastingplan 2025 bekendgemaakt
  • Private lease voor zzp’ers
  • Kamerdebat over extra belasting voor extreem rijken
  • Let op: voldoe voor 31 mei aan de jaarverantwoording Wtza
  • Belastingdienst duidt weg naar handhaving bij schijnzelfstandigheid
  • Toezichthouders willen bedrijfsketens in huisartsenzorg beter kunnen controleren
  • Wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3 ondergaat aanpassingen na internetconsultatie: wat u moet weten
  • Transitievergoeding medisch specialist behoort tot winst uit onderneming
  • Verhuur woningen is row in box 1
  • Werkgever mag min-uren niet verrekenen met loon bij einde dienstverband
  • Bitcoinfortuin is nu nog onzichtbaar voor fiscus, maar verzwijgen is gevaarlijk
  • Inhoudingsplichtige uitbetalers en collectieve beheersorganisaties
  • Analyse: komende jaren enorme verschillen belastingdruk spaargeld en beleggingen
  • De magische 1.225 uur: alles over het urencriterium
  • Flink bijgestort in pensioenpotjes nu dat fiscaal vriendelijk kan
  • Belastingvrij schenken omhoog in 2024: zoveel geld mag je nu krijgen
  • Systeem op slot door ransomware, wat nu?
  • Nieuwe wetten en regels voor ondernemers vanaf 2024
  • DAC8: Vanaf 2026 Europese informatieuitwisseling cryptobezit
  • Renteverhogingen
  • Gebruikelijkloonregeling in 2024: hoe zit het precies?
  • Box 3-heffing over 2023 hoger dan verwacht
  • Verondersteld beleggingsrendement box 3 volgend jaar iets lager
  • ‘Kilometervergoeding moet gemiddeld €0,35 zijn’
  • Wet DBA: voorkom schijnzelfstandigheid
  • Verlofregelingen voor werknemers
  • 2024 het jaar van modernisering personenvennootschapsrecht?
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • Nederlands spaargeld op buitenlandse rekening verdubbelde in twee jaar
  • Steeds meer fulltimers gaan minder werken, aantal deeltijders op recordniveau
  • Welk belastingvoordeel heb ik bij geven aan een goed doel?
  • Verplichte AOV in 2027 verwacht
  • Tandarts met een groen hart
  • Adviescollege maakt gehakt van nieuwe wet tegen schijnzelfstandigheid
  • Ook NBA kritisch op nieuwe wet tegen schijnzelfstandigheid
  • Modelovereenkomsten vrije vervanging vervallen per 1 januari 2024
  • ‘Aanpassing regels jaarverantwoording zorg leidt tot rechtsongelijkheid’
  • Ministerraad stemt in met wetsvoorstel om toegang tot UBO-registers te beperken
  • Tijdelijke wet transparantie turboliquidaties van kracht

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

+31 (0)70 3382730

info@artsenaccountant.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Benchmark Tools
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign