• Fiscaris
  • Vacatures
Bel ons +31 (0)70 3382730
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Belastingen
    • Advies
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Medische Branches
    • Mondzorg
    • Huisartsen
    • Dierenartsen
    • Fysiotherapeuten
    • Psychologen/Psychiaters
    • Medisch Specialist
    • Logopedie
    • Overige (para)Medici
  • Informatie
  • Over ons
    • Ons Team
    • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact

Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers

Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
25/02/2025Actueel

De Tweede Kamer heeft 18 februari het wetsvoorstel wijzigingswet beperking toegang UBO-registers aangenomen. Het wetsvoorstel heeft als doel de regels aan te passen over wie toegang heeft tot informatie over de uiteindelijke eigenaren (UBO’s) van bedrijven, trusts en andere juridische entiteiten.

De volgende amendementen zijn aangenomen.

  • Nader gewijzigd amendement over een lichte voorhang ten aanzien van wie toegang heeft tot het UBO-register

Toelichting: met het wetsvoorstel Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers worden de regels rondom de toegang tot de geregistreerde informatie over uiteindelijk belanghebbenden (UBO-registers) aangepast. Dit gebeurt naar aanleiding van een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ EU) van 22 november 2022, welke kortgezegd stelt dat een integraal openbaar UBO-register zoals Nederland dat vóór de uitspraak van het HvJ EU kende, een inmenging vormt op het grondrecht op eerbiediging van het privéleven en het familie- en gezinsleven. De voorliggende wetswijziging regelt dat door middel van een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) bepaald kan worden welke natuurlijke personen en juridische personen op basis van een legitiem belang toegang krijgen tot gegevens in het UBO-register en onder welke voorbeelden dit gebeurt.

Dit aangenomen amendement stelt dat zorgvuldig moet worden gewogen welke natuurlijke en juridische personen toegang krijgen, zodat gewaarborgd blijft dat onderzoek naar witwassen, terrorismefinanciering en belastingontwijking doorgang kan vinden en tegelijkertijd privégegevens voldoende afgeschermd zijn. Voorliggend amendement voegt een voorhangprocedure toe aan het wetsvoorstel waardoor de Kamer de mogelijkheid krijgt om zich minimaal vier weken te beraden over de voorgestelde AMvB en indien gewenst een debat kan voeren met de regering over de invulling van de AMvB.

  • Gewijzigd amendement over melding van een informatieverzoek op grond van legitiem belang

Toelichting: op grond van de Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers kunnen bepaalde categorieën instellingen gegevens opvragen en inzien van Ultimate Beneficial Owners (UBO’s). Deze ‘bevoegde autoriteiten’ moeten op grond van de richtlijn toegang krijgen tot de registers, en kunnen deze informatie ook nodig hebben om hun wettelijke taken uit te voeren. Middels het voorliggende wetsvoorstel wordt er echter ook een mogelijkheid geboden aan instellingen met een ‘legitiem belang’ om deze informatie op te vragen. Dit kunnen bijvoorbeeld journalisten en maatschappelijke organisaties zijn.

Nu is het zo dat UBO’s alleen op verzoek kunnen inzien wie hun informatie heeft opgevraagd (artikel 22 lid 6 Handelsregisterwet). Voor bevoegde autoriteiten is dat niet in te zien, wat verklaarbaar is. Het is onwenselijk als UBO’s bijvoorbeeld weten dat opsporingsautoriteiten informatie hebben opgevraagd. Voor instellingen met een legitiem belang ligt dat volgens de indiener anders. Er is in dat geval bijvoorbeeld niet altijd sprake van een wettelijke verplichting van de instellingen. Aangezien het vaak om (zeer) persoonlijke informatie gaat, waarbij openbaarmaking verstrekkende gevolgen kan hebben, moet er zorgvuldig met deze informatie om worden gegaan.

Dit amendement regelt daarom dat UBO’s een melding krijgen van de Kamer van Koophandel indien een persoon of organisatie op grond van een ‘legitiem belang’ toegang heeft gekregen tot deze informatie. Deze melding bevat in ieder geval informatie over de persoon of organisatie (niet herleidbaar tot een persoon) alsmede over het doel van deze opvraging. Deze melding geschiedt dus niet pas na een verzoek van de UBO, maar wordt actief gemeld door de Kamer van Koophandel.

Met dit amendement wordt allereerst beoogd de privacy van UBO’s te waarborgen, doordat UBO’s weten wie hun informatie hebben opgevraagd op basis van een legitiem belang en met welk doel. Daarnaast wordt de drempel om gegevens op te vragen op basis van een legitiem belang verhoogd.

Gesteld kan worden dat de effectiviteit van het UBO-register wordt verlaagd, doordat UBO’s bij opvragingen door personen en organisaties met een legitiem belang kunnen zien door wie en waarom de gegevens zijn opgevraagd. Indiener wijst er echter op dat de effectiviteit van de aanpak van witwassen en terrorismefinanciering met name bepaald wordt door de daarvoor bevoegde instellingen. Bij deze instellingen ontvangt de UBO geen melding. Dit amendement brengt daarin geen verandering.

  • Amendement over een evaluatie na twee jaar

Toelichting: dit amendement voegt een evaluatiebepaling toe aan de wet. Op basis van dit amendement zendt de minister na twee jaar een evaluatie van de wet naar de Kamer. De evaluatie is al toegezegd tijdens de behandeling van het wetsvoorstel. Met dit amendement wordt de evaluatie nader toegelicht. De evaluatie dient namelijk in ieder geval te zien op de privacy-gevolgen voor Ultimate Beneficial Owners (UBO’s), op de invulling en uitwerking van het begrip ‘legitiem belang’ en op de gevolgen voor de verschillende entiteiten die door deze wet geraakt worden. Op basis deze evaluatie kan worden bezien of de wet aanpassing behoeft.

 

Bron: Accountancy Vanmorgen

Arts en Accountant staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Medisch Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Voorstellen uit het Belastingplan 2026
  • Zorgverzekeraars gaan huisartsen helpen bij starten van nieuwe praktijken
  • Pensioen opbouwen als ondernemer
  • Wetsvoorstel verplichte verzekering zzp’ers aangepast: premie 5,4% van winst
  • Woningbeleggers opgelet: overdrachtsbelasting omlaag in 2026
  • Geen vrijstelling voor preventieve medische controles en advisering over uitslagen
  • Motie ‘geen loondoorbetaling bij ziekte voor kleine werkgevers in 2e jaar’ aangenomen
  • Tandarts spoorloos, maar ontslag op staande voet houdt geen stand
  • ‘Bijna helft bedrijven vermindert inzet zzp’ers door handhaving wet DBA’
  • Deskundigen: schaf hypotheekrenteaftrek af en bouw 1,8 miljoen woningen
  • Kabinet wijzigt tegenbewijsregeling om belastingtruc met obligaties tegen te gaan
  • Hoe de Belastingdienst zzp-casus na zzp-casus afwijst
  • Tijdelijke wet turboliquidatie met twee jaar verlengd
  • Tot welk bedrag is een schenking belastingvrij in 2025?
  • Box 3: Werkelijk rendement doorgeven
  • Schijnzelfstandigheid bij zzp’ers
  • De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
  • Positief oordeel voor 3 zzp-casussen uit de mondzorg
  • ‘AOW wordt niet onbetaalbaar, maar lagere uitkering dreigt’
  • Geen echte zelfstandige? Let op pensioengevolgen!
  • De lijfrente als alternatief voor een pensioenregeling via de werkgever
  • Nieuwe wetten en regels voor ondernemers vanaf 1 juli 2025
  • Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) voor activiteiten
  • Barbecue personeel onder de WKR? Fiscus geeft duidelijkheid
  • Modelovereenkomst vrijwaart niet altijd tegen naheffingen
  • 800 miljoen voor AI in de zorg: wat kan Agema daarmee doen?
  • Huisarts als uitzender: proefproject dreigt te stranden op btw-plicht
  • Verbod op contante betalingen vanaf € 3.000
  • Fysiotherapie in gevaar: 70% van eerstelijns fysio’s overweegt vertrek
  • Tweede Kamer stemt in met tegenbewijsregeling box 3, geen verzachting vastgoedbeleggers
  • De besloten vennootschap: rechtsvorm met minder privé risico
  • Kabinet Schoof gevallen. Wat betekent dit fiscaal?
  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • LHV gaat strijd met Belastingdienst aan om zzp-handhaving
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • Renseigneringsverplichting alsnog over 2022, 2023 en 2024?
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Hoge Raad bevestigt: cryptovaluta in box 3
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Voorjaarsnota 2025: elf fiscale wijzigingen voor bedrijven
  • 7,77% forfaitair rendement voor box 3 blijft overeind in 2026 – Voorjaarsnota bevestigt eerder aangekondigd percentage ondanks aanhoudende kritiek
  • Wetsvoorstel Vbar gaat in aangepaste vorm naar Tweede Kamer
  • Nieuw zzp-wetsvoorstel: de Zelfstandigenwet
  • Huisartsentekort nijpend: 194.000 Nederlanders kunnen geen arts vinden
  • Zzp’ers in de zorg en schijnzelfstandigheid – antwoord op vragen
  • Bedragen wettelijk minimumloon per 1 juli 2025
  • Pensioen opbouwen als ondernemer
  • PVV tegen nieuw belastingvoorstel voor vermogen in box 3
  • Opdrachtgevers leggen risico op naheffing bij zzp’er, terwijl dat niet altijd mag
  • Weg jubelton, hallo familiebank?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Toegang tot UBO-register in zicht voor accountants
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • KNMT start oriënterende gesprekken met vakbonden over mogelijke cao
  • KNMT in gesprek met VWS en de Belastingdienst over handhaving Wet DBA
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Rendementspercentage 2026 box 3: mogelijk zwaardere lasten voor beleggers
  • Hof: geen medische btw-vrijstelling voor vergoeding tandartspraktijken
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Personeel met een tijdelijk contract: voor- en nadelen
  • Met deze 10 stappen voldoe je aan privacywet AVG
  • Maximale transitievergoeding 2025 bekend: Wat HR moet weten
  • Aanleveren jaarverantwoording: wat moet je doen?
  • In de mondzorg met zzp’ers werken, is dat straks nog mogelijk?
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Belastingdienst publiceert Handhavingsplan arbeidsrelaties
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • Hoge Raad verduidelijkt rendementsberekening onroerend goed in box 3
  • Omslagpunt op de arbeidsmarkt doordat veel zzp’ers ermee stoppen
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • De Wtza: 5 zaken die in 2025 veranderen
  • Uitstel jaarverantwoording 2024?
  • Het is hoog tijd dat de wetgeving rond lijfrenterekeningen wordt aangepast
  • Elektrisch rijden: deze maatregelen komen op je af
  • Belastingdienst gaat volgend jaar toch geen boetes uitdelen bij zzp-wet
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst krijgt in mei 2026 een nieuw rekeningnummer
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Geen onevenredig ongelijke behandeling bij villataks en Hillen-aftrek
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Belastingdienst publiceert Toelichting Beoordeling arbeidsrelaties
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Voorkomen van schijnzelfstandigheid
  • ‘Veel foute adviezen aan zzp’ers rond controle op schijnzelfstandigheid’
  • Strengere regels zzp’ers gaan bijna in: wat mag wel en wat mag niet?
  • Angst en onzekerheid: zorgorganisaties worstelen met zzp inzet vanaf 2025
  • Belastingdienst geeft met nieuw afwegingskader duidelijkere uitleg over schijnzelfstandigheid
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Eindejaarstips top 10
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Computersystemen tot 2029 niet klaar voor nieuwe belastingplannen
  • KVK uittreksel UBO-register
  • Zakelijk lenen? Hier letten financiers op
  • Voorstellen uit het Belastingplan 2025
  • Nieuwe regels tegen schijnzelfstandigheid ZZP’er
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Fiscus: vanaf 6 september geen beoordeling nieuwe modelovereenkomsten meer

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

+31 (0)70 3382730

info@artsenaccountant.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Benchmark Tools
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign