• Fiscaris
  • Vacatures
Bel ons +31 (0)70 3382730
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Belastingen
    • Advies
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Medische Branches
    • Mondzorg
    • Huisartsen
    • Dierenartsen
    • Fysiotherapeuten
    • Psychologen/Psychiaters
    • Medisch Specialist
    • Logopedie
    • Overige (para)Medici
  • Informatie
  • Over ons
    • Ons Team
    • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact

Extra voorwaarden turboliquidatie vanaf 15 november 2023

Extra voorwaarden turboliquidatie vanaf 15 november 2023
24/08/2023Actueel

Met ingang van 15 november 2023 treedt de ‘Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie’ in werking. Deze wet beoogt schuldeisers beter te beschermen door een verplichting om altijd in bepaalde mate financiële verantwoording af te leggen bij een liquidatie. Onderstaand gaan wij in op deze nieuwe wet en in welke gevallen deze van toepassing is.

Wat is een turboliquidatie?

Als een rechtspersoon geen baten (lees: activa) heeft op tijdstip van ontbinding, kan de zogenaamde turboliquidatie worden toegepast. Op dit moment is het voldoende dat het besluit tot ontbinding wordt genomen en dat opgave van de ontbinding wordt gedaan aan het handelsregister. De rechtspersoon houdt gelijk op met bestaan.

De turboliquidatie kan ook worden toegepast als er nog schulden zijn. De enige voorwaarde is immers dat er geen activa meer op de balans staan.

Benadeling schuldeisers

In de praktijk wordt geregeld toegewerkt naar een situatie waarin er geen baten meer zijn op het tijdstip van ontbinding. In die gevallen worden eerst eventuele rechtsbetrekkingen afgewikkeld, baten te gelde gemaakt, schulden betaald en een eventueel overschot als dividend uitgekeerd aan de rechthebbenden. Eigenlijk gebeurt hier hetzelfde als bij de lange procedure, maar dan zonder de formaliteiten die aan die procedure zijn verbonden.

Schuldeisers kunnen hierdoor geconfronteerd worden met een schuldenaar die ineens niet meer bestaat. De bestuurders van de ontbonden rechtspersoon kunnen desgewenst verder met hun activiteiten in een nieuwe rechtspersoon.

Financiële verantwoording

Via de ‘Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie’ wordt beoogd de informatiepositie van schuldeisers te verbeteren. Het bestuur is verplicht financiële verantwoording af te leggen bij een turboliquidatie. Deze verantwoording wordt afgelegd door een balans en staat van baten en lasten van het boekjaar waarin de rechtspersoon is ontbonden, te deponeren bij het handelsregister. Ook eventuele ontbrekende jaarrekeningen over eerdere boekjaren moeten alsnog worden gedeponeerd. Met de financiële gegevens moet een schriftelijke beschrijving worden gedeponeerd van:

  • de oorzaak van het ontbreken van baten op het tijdstip van ontbinding;
  • de wijze waarop de baten van de rechtspersoon te gelde zijn gemaakt en de opbrengsten zijn verdeeld, als daarvan sprake is geweest voorafgaand aan de ontbinding; en
  • redenen waarom een eventuele schuld of schulden niet zijn voldaan

Voor de beschrijving is een mededeling dat er geen geld of actief meer was, niet voldoende. De achterliggende reden moet kenbaar worden gemaakt. De gegevens moeten binnen twee weken na ontbinding worden gedeponeerd (verantwoordingsplicht).

Nadat het bestuur deze deponering heeft gedaan, moet zij eventuele schuldeisers hiervan gelijk schriftelijk persoonlijk op de hoogte stellen (bekendmakingsplicht).

Sancties niet voldoen verantwoording

Als aan de verantwoordingsverplichting niet wordt voldaan, dan kunnen schuldeisers met machtiging van de kantonrechter inzage krijgen in de administratie van de ontbonden rechtspersoon. Daarnaast kan aan bestuurders een bestuursverbod worden opgelegd. Door dit bestuursverbod kunnen bestuurders die herhaaldelijk of ernstig misbruik maken van een ontbinding zonder baten en daarbij schuldeisers benadelen, een tijd geen bestuursfunctie meer uitoefenen.

Werkingstermijn

De wet is van tijdelijke aard, namelijk twee jaar. In deze periode worden eventuele structurele maatregelen voorbereid. De verwachting is dus dat ook in de toekomst extra handelingen moeten worden verricht bij een turboliquidatie.

Risico’s huidige regeling turboliquidatie

Via de helpdesk hebben we verschillende keren de vraag gehad of resterende baten voor of na de liquidatie moeten worden uitgekeerd. Dit betreft bijvoorbeeld geld op een bankrekening of een vordering op de directeur-grootaandeelhouder.

Formeel kan de turboliquidatie niet worden toegepast, zolang er nog activa op de balans staan. De turboliquidatie kan pas worden toegepast als de vordering is afgelost door de directeur-grootaandeelhouder en/of de liquide middelen aan de aandeelhouder zijn uitgekeerd via een dividenduitkering. Zoals hierboven genoemd, kan na het leegmaken van de activazijde van de balans de turboliquidatie alsnog worden toegepast.

Wordt een rechtspersoon geliquideerd terwijl er nog baten zijn, dan kan iedere belanghebbende de rechtbank verzoeken om heropening van de vereffening. In feite volgt dan alsnog een normale liquidatie. Uit jurisprudentie blijkt dat de rechtspersoon in de tussentijd dan formeel nooit ontbonden is, waarbij aan bijvoorbeeld de deponeringsplicht van publicatiestukken had moeten zijn voldaan.

Een schuldenaar die benadeeld wordt door de liquidatie, kan een bestuurder in privé aansprakelijk stellen. Dit kan bijvoorbeeld als net voor de ontbinding dividend uit de bv is gehaald, waarbij het bestuur (of algemene vergadering) niet akkoord had mogen gaan.

Conclusie

Vanaf 15 november a.s. wordt het een stuk omslachtiger om een inactieve/lege rechtspersoon te ontbinden. Daarnaast zijn door deze nieuwe regel bepaalde anonimiseringsstructuren minder effectief (door de verantwoordingsplicht). Wij adviseren daarom zulke rechtspersonen voor die datum te liquideren. Zorg daarbij dat de activazijde van de balans leeg is, voordat de rechtspersoon wordt ontbonden. Verder is van belang dat schuldeisers daarbij niet worden benadeeld.

 

Bron: Auxilium adviesgroep

Arts en Accountant staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Medisch Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • LHV gaat strijd met Belastingdienst aan om zzp-handhaving
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • Renseigneringsverplichting alsnog over 2022, 2023 en 2024?
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Hoge Raad bevestigt: cryptovaluta in box 3
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Voorjaarsnota 2025: elf fiscale wijzigingen voor bedrijven
  • 7,77% forfaitair rendement voor box 3 blijft overeind in 2026 – Voorjaarsnota bevestigt eerder aangekondigd percentage ondanks aanhoudende kritiek
  • Wetsvoorstel Vbar gaat in aangepaste vorm naar Tweede Kamer
  • Nieuw zzp-wetsvoorstel: de Zelfstandigenwet
  • Huisartsentekort nijpend: 194.000 Nederlanders kunnen geen arts vinden
  • Zzp’ers in de zorg en schijnzelfstandigheid – antwoord op vragen
  • Bedragen wettelijk minimumloon per 1 juli 2025
  • Pensioen opbouwen als ondernemer
  • PVV tegen nieuw belastingvoorstel voor vermogen in box 3
  • Opdrachtgevers leggen risico op naheffing bij zzp’er, terwijl dat niet altijd mag
  • Weg jubelton, hallo familiebank?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Toegang tot UBO-register in zicht voor accountants
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • KNMT start oriënterende gesprekken met vakbonden over mogelijke cao
  • KNMT in gesprek met VWS en de Belastingdienst over handhaving Wet DBA
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Rendementspercentage 2026 box 3: mogelijk zwaardere lasten voor beleggers
  • Hof: geen medische btw-vrijstelling voor vergoeding tandartspraktijken
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Personeel met een tijdelijk contract: voor- en nadelen
  • Met deze 10 stappen voldoe je aan privacywet AVG
  • Maximale transitievergoeding 2025 bekend: Wat HR moet weten
  • Aanleveren jaarverantwoording: wat moet je doen?
  • In de mondzorg met zzp’ers werken, is dat straks nog mogelijk?
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Belastingdienst publiceert Handhavingsplan arbeidsrelaties
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • Hoge Raad verduidelijkt rendementsberekening onroerend goed in box 3
  • Omslagpunt op de arbeidsmarkt doordat veel zzp’ers ermee stoppen
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • De Wtza: 5 zaken die in 2025 veranderen
  • Uitstel jaarverantwoording 2024?
  • Het is hoog tijd dat de wetgeving rond lijfrenterekeningen wordt aangepast
  • Elektrisch rijden: deze maatregelen komen op je af
  • Belastingdienst gaat volgend jaar toch geen boetes uitdelen bij zzp-wet
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst krijgt in mei 2026 een nieuw rekeningnummer
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Geen onevenredig ongelijke behandeling bij villataks en Hillen-aftrek
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Belastingdienst publiceert Toelichting Beoordeling arbeidsrelaties
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Voorkomen van schijnzelfstandigheid
  • ‘Veel foute adviezen aan zzp’ers rond controle op schijnzelfstandigheid’
  • Strengere regels zzp’ers gaan bijna in: wat mag wel en wat mag niet?
  • Angst en onzekerheid: zorgorganisaties worstelen met zzp inzet vanaf 2025
  • Belastingdienst geeft met nieuw afwegingskader duidelijkere uitleg over schijnzelfstandigheid
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Eindejaarstips top 10
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Computersystemen tot 2029 niet klaar voor nieuwe belastingplannen
  • KVK uittreksel UBO-register
  • Zakelijk lenen? Hier letten financiers op
  • Voorstellen uit het Belastingplan 2025
  • Nieuwe regels tegen schijnzelfstandigheid ZZP’er
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Fiscus: vanaf 6 september geen beoordeling nieuwe modelovereenkomsten meer
  • Twijfel over houdbaarheid belasting op leningen van eigen bv
  • De DGA en afrekening bij overlijden over waarde BV
  • De intentieovereenkomst bij een praktijkovername
  • Kabinet stopt met modelovereenkomsten ZZP: Wat nu?
  • Fiscaal rumoer rondom de zzp’er en schijnzelfstandigheid
  • KNMT in gesprek met VWS en de Belastingdienst over handhaving Wet DBA
  • Schijn-zzp’ers in de zorg worden in 2025 dan toch aangepakt
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Prinsjesdag 2024: welke wijzigingen per 2025 zijn al bekend?
  • Staatssecretaris: btw-verhoging sport staat vast
  • Dit is het modaal inkomen in Nederland van nu tot en met 2028
  • 2e concept wet VBAR: geest zzp’er in de zorg moet terug in de fles
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Huisartsen in loondienst krijgen er ruim 10 procent bij in nieuwe cao
  • Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers naar Tweede Kamer
  • Vanaf 1 juli alleen nog digitale opgaaf en aangifte dividendbelasting
  • Wetsvoorstel plan van aanpak witwassen beperkt tot verbod op contante betalingen vanaf € 3.000,-
  • Bekeuring past niet bij rittenregistratie: naheffing terecht
  • Getalsgrens intern toezicht verhoogd naar 50
  • Wees alert als u werkt als zzp’er of met zzp’ ers
  • Normalisering handhaving arbeidsrelaties door Belastingdienst: wat houdt dat in?
  • Van Rij stuurt wetsvoorstel box 3 naar Raad van State
  • Premie verplichte aov zelfstandigen bekend
  • Beperking giftenaftrek slecht nieuws voor kerken en goede doelen
  • Fiscus weet weer medewerkers aan te trekken, 141 miljoen verborgen vermogen gevonden
  • Verontrustende groei criminele activiteiten op internet
  • Deadline jaarverantwoording Wtza nadert
  • Nieuwe ontwikkelingen Wtza: vergunningsplicht voor (nieuwe) kleine zorgaanbieders en wijzigingen in de jaarverantwoording.
  • UBO-register: toezichthouder licht overgangsregeling voor Wwft-instellingen toe
  • Let op! Vanaf 1 januari 2024 hogere percentages

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

+31 (0)70 3382730

info@artsenaccountant.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Benchmark Tools
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign