• Contact
  • SALARIS ADMINISTRATIES
  • KLANTENPORTAAL
  • Vacatures
Bel ons +31 (0)70 3382730
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Belastingen
    • Advies
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Medische Branches
    • Mondzorg
    • Huisartsen
    • Dierenartsen
    • Fysiotherapeuten
    • Psychologen/Psychiaters
    • Medisch Specialist
    • Logopedie
    • Overige (para)Medici
  • Informatie
  • Over ons
    • Ons Team
    • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact

De belangrijkste vragen over het UBO-register

De belangrijkste vragen over het UBO-register
30/08/2021Actueel

UBO’s (Ultimate Beneficial Owners) zijn de uiteindelijk belanghebbenden van een organisatie. Meer dan 1,5 miljoen organisaties moeten hun UBO’s inschrijven in het UBO-register. Wat is een UBO en krijgt jouw organisatie ook te maken met het UBO-register? Lees hier de 5 belangrijkste vragen en antwoorden.

1. Wat is een UBO?

Iedere organisatie heeft 1 of meer UBO’s. UBO’s zijn de mensen die de uiteindelijke eigenaar zijn van of zeggenschap hebben over een organisatie. Denk aan mensen die meer dan 25% van de aandelen hebben in een bv. Of mensen die meer dan 25% eigendomsbelang hebben in een vof, of meer dan 25% stemrecht bij een statutenwijziging van een stichting.

Wil je weten wie de UBO’s van jouw organisatie zijn? Dit bepaal je als organisatie zelf; KVK adviseert hier niet in. We bieden je wel informatie over hoe je bepaalt wie de UBO’s van je organisatie zijn, en welke documenten je daarbij nodig hebt:

  • UBO’s bepalen van een bv, nv, Europese nv of Europese cv
  • UBO’s bepalen van een stichting
  • UBO’s bepalen van een cv, vof, maatschap, EESV of rederij
  • UBO’s bepalen van een vereniging, coöperatie of onderlinge waarborgmaatschappij

2. Moet ik UBO’s inschrijven?

Of je UBO’s in moet schrijven hangt af van de rechtsvorm van je organisatie.

Organisaties die UBO’s moeten inschrijven

Heeft je organisatie één van de volgende rechtsvormen, dan ben je verplicht om UBO’s in te schrijven:

  • niet-beursgenoteerde besloten en naamloze vennootschappen
  • stichtingen
  • verenigingen:
    • met volledige rechtsbevoegdheid
    • met beperkte rechtsbevoegdheid maar met onderneming
  • onderlinge waarborgmaatschappijen
  • coöperaties
  • personenvennootschappen: maatschappen, vennootschappen onder firma en commanditaire vennootschappen
  • rederijen
  • Europese naamloze vennootschappen (SE)
  • Europese coöperatieve vennootschappen (SCE)
  • Europese economische samenwerkingsverbanden die volgens hun statuten hun zetel in Nederland hebben (EESV)

Kerkgenootschappen zijn ook verplicht UBO’s in te schrijven. Het is nog onbekend wanneer dit mogelijk is; als dit bekend is worden de kerkgenootschappen hierover geïnformeerd.

Organisaties die niet hoeven inschrijven

Heeft je organisatie één van de volgende rechtsvormen, dan heb je geen opgaveplicht:

  • eenmanszaken
  • beursgenoteerde besloten en naamloze vennootschappen
  • 100% dochters van beursgenoteerde vennootschappen
  • verenigingen van eigenaars
  • rechtspersonen in oprichting
  • verenigingen met beperkte rechtsbevoegdheid die geen onderneming drijven
  • publiekrechtelijke rechtspersonen
  • overige privaatrechtelijke rechtspersonen, waaronder historische rechtspersonen (zoals gilden en hofjes)

Buitenlandse rechtspersonen

Buitenlandse rechtspersonen, zoals een Ltd of GmbH, en buitenlandse rechtspersonen die alleen vestigingen in Nederland hebben (‘branch offices’) hoeven geen UBO’s in te schrijven in Nederland. Dat moeten ze in het land van oprichting doen.

3. Hoe schrijf ik UBO’s in?

Sinds 27 september 2020 moeten organisaties UBO’s inschrijven.

Heb je een bestaande organisatie?

Je schrijft de UBO’s in met een online UBO-opgave. Heb je meerdere organisaties? Dan moet je per organisatie UBO-opgave doen.

Start je een nieuwe organisatie?

Je schrijft je startende organisatie en de UBO’s daarvan in tijdens het registratieproces aan de balie bij KVK, of bij de notaris. Daarbij gebruik je UBO-formulieren. Je kunt de UBO’s van je nieuwe organisatie niet online inschrijven.

4. Waarom is er een UBO-register ingesteld?

Het UBO-register draagt bij aan het voorkomen van het gebruik van het financiële stelsel voor witwaspraktijken en terrorismefinanciering. Het UBO-register maakt transparanter wie aan de touwtjes trekt bij organisaties die in Nederland zijn opgericht. Zo kunnen mensen hun financieel-economische criminaliteit niet meer verhullen achter Nederlandse organisaties. Daarnaast kun je, door de openbaarheid van het register, beter geïnformeerd besluiten met wie je zaken doet.

Het register komt voort uit Europese regelgeving. Elk EU-land moet een UBO-register bijhouden. In Nederland is het beheer van het UBO-register belegd bij KVK.

5. Wie mag de gegevens van geregistreerde UBO’s bekijken?

KVK gaat zorgvuldig om met de gegevens van UBO’s. We verwerken deze gegevens volgens de richtlijnen van de AVG.

Wettelijk is bepaald dat een deel van de UBO-gegevens openbaar is. Iedereen mag deze gegevens inzien. Het gaat om de volgende gegevens:

  • voor- en achternaam
  • geboortemaand en geboortejaar
  • nationaliteit
  • woonland
  • het belang dat een UBO in een organisatie heeft

UBO-gegevens inzien

Wil je de UBO-gegevens van een organisatie inzien? Bestel dan online een KVK uittreksel UBO-register. Hiervoor heb je een toegangscode nodig die je eenvoudig kunt aanvragen. Het KVK uittreksel UBO-register is ook te bestellen via KVK Dataservice.

Afgeschermde persoonsgegevens van UBO’s

Als een UBO minderjarig is of onder politiebescherming, curatele of bewindvoering staat, dan kunnen de persoonsgegevens afgeschermd worden. In het KVK uittreksel UBO-register staan dan alleen het belang en de omvang van het belang van deze UBO. Wwft-instellingen met een financiële taak en bevoegde autoriteiten kunnen de afgeschermde gegevens wel blijven inzien, ondanks de afscherming.

Niet openbaar

Een deel van de UBO-gegevens , zoals geboorteplaats, geboortedag en woonadres, is niet openbaar. Alleen bevoegde autoriteiten – zoals het Openbaar Ministerie – mogen deze gegevens inzien. Zij gebruiken dit om onderzoek te doen naar het gebruik van het financiële stelsel voor witwaspraktijken en terrorismefinanciering.

Arts en Accountant staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Medisch Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Jaarverantwoording over het jaar 2022
  • Box-3-rechtsherstel niet-bezwaarmakers pas op Prinsjesdag bekend
  • Kabinet haalt een streep door nulurencontracten
  • Beter met de warme dan met de koude hand?
  • FOR wordt met ingang van 1 januari 2023 afgeschaft
  • Eenmanszaken kunnen straks vestigingsadres afschermen
  • Zonnepanelen op het dak van uw woning: wat met verschuldigde en aftrekbare btw in 2022 en met het btw-nultarief per 01.01.2023?
  • Spreiding schenkvrijstelling wordt ingekort
  • Meer duidelijkheid over rechtsherstel box 3-inkomen
  • Alle drie de grote banken passen spaarrente aan
  • 30%-regeling voor expats onder vuur
  • Werknemer wil personeelsdossier inzien: AVG-recht
  • Kabinet komt met maatregelen tegen arbeidsmarktkrapte
  • Bijkomende managementdienst artsenmaatschap btw-vrijgesteld
  • Verhoging minimumlonen per 1 juli 2022 en 2024
  • A-G Hoge Raad: maaltijdbezorgers Deliveroo zijn werknemers
  • Voorjaarsnota 2022: forse lastenverhoging voor vermogenden en bedrijven
  • Uitspraak Hoge Raad: geen compensatie voor niet-bezwaarmakers box 3
  • Betaald ouderschapsverlof aanvragen vanaf 02.08.2022
  • Spaar-BV: liquideren of (voorlopig) in stand houden?
  • Arbeidsmarkt loopt vast en daarmee ook de samenleving
  • Overheid begint schoorvoetend met handhaven anti-witwasregister
  • Ruim helft huisartsen twijfelt over toekomst in de gezondheidszorg
  • DNB pakte vorig jaar achttien illegaal opererende cryptobedrijven aan
  • Laatste waarschuwing Belastingdienst voor UBO-registratie risicovolle juridische entiteiten
  • Manifest: Vrijgevestigd medisch specialisten zijn onmisbare partners voor de toekomst
  • Gebruikelijk loon dga, vergelijken in plaats van afromen
  • Hoelang digitale stukken verplicht bewaren?
  • Ondernemers ontvangen brief met overzicht coronaschulden
  • Banksparen aantrekkelijk alternatief voor dga
  • Geen IB-ondernemerschap door te weinig ondernemersrisico
  • Talent uit het buitenland en de 30%-regeling
  • Wtza: dit zijn de financiële veranderingen voor zorgaanbieders
  • Verplichte UBO-registratie uiterlijk op 27 maart 2022
  • Middelingsregeling IB verdwijnt
  • Tweede Kamer: verhoging kilometervergoeding naar voren schuiven
  • Coördinerende werkzaamheden huisarts voor stichting btw-belast
  • Jubelton wordt mogelijk per 1 januari 2023 verlaagd
  • Overheidsbudget voor cursussen en opleidingen is op
  • Tijdig kinderopvangtoeslaggegevens aanpassen voor tegemoetkoming
  • Onkunde regeert!
  • Uitstel BIG-herregistratie vanwege corona
  • Driekwart huisartsen kan geen praktijkruimte vinden of uitbreiden
  • Verplichte UBO-registratie: voor 27 maart
  • De bankrekening van de erflater, wie mag hier bij?
  • Drempel excessief lenen verhoogd naar € 700.000
  • Bezit cryptovaluta straks zichtbaar voor Belastingdienst
  • Investeren in milieu in 2022 extra beloond
  • Uitspraak Hoge Raad inzake box 3-heffing leidt tot aanslagenstop
  • Welkom bij de Wtza-wizard!
  • Kabinet schaft jubelton ‘vanwege ict-aanpassingen’ bij fiscus pas in 2024 af
  • Vaarwel aftrek studiekosten, hallo STAP-budget
  • Wat u moet weten over de UBO
  • Overweeg per 1 januari 2022 over te stappen naar een BV
  • Papierwerk bij een familielening voor de eigen woning
  • De bankrekening van de erflater, wie mag hier bij?
  • Gelukkig en gezond 2022!
  • Regeerakkoord: artsen in loondienst, centrale inkoop jeugdzorg
  • Middelingsregeling IB verdwijnt
  • Nieuw kabinet wil hogere onbelaste reiskostenvergoeding
  • Privéadres blijft vanaf 1 januari 2022 privé
  • Uitkering bij ouderschapsverlof omhoog naar 70%
  • Vrijstelling medische diensten, interpretatie Belastingdienst
  • Herkomst van bitcoins niet aangetoond? Row!
  • Tot en met 27.03.2022 de tijd: voldoe aan regels UBO-register
  • Sta eens stil bij een eventuele overstap naar de BV
  • Ook een kerstpakket voor de freelancer
  • coronasteunmaatregelen overheid voor ondernemers
  • Ouderschapsverlof vanaf augustus 2022
  • Medewerkersgegevens bewaren voor de AVG
  • Jubelton blijft voorlopig bestaan
  • Door schenken op papier betalen kinderen minder belasting bij erfenis, zo werkt dat
  • Mogen grote steden woningbeleggers in alle wijken weren?
  • Eigen woning naar box 3 – wat houdt dat in?
  • Wet DBA, de stand van zaken
  • Nederlands pensioenstelsel is niet langer het beste ter wereld
  • Zorgbonus wordt meer dan een miljoen keer uitgekeerd
  • Btw-versoepelingen voor particuliere eigenaren zonnepanelen
  • Prinsjesdag 2021 – wat is van belang voor de praktijkhouder / zelfstandige mondzorgprofessional?
  • Vijf schenkingsakten op dezelfde dag
  • Miljoenennota 2022
  • NOW 1: uitstel voor indienen derdenverklaring mogelijk
  • Tot 01.01.2022 nog aftrek studiekosten
  • Wtza stappenplan voor zzp-ers in de zorg. Hoe bereid je je goed voor?
  • Wat er nog kan met een oud-regimelijfrentepolis
  • Urencriterium zelfstandigenaftrek
  • Eigen verteerkosten IB-ondernemer niet aftrekbaar
  • Stelselmatig gesjoemel door Syriërs in Eindhoven: onderzoek naar nepfacturen bij de tandarts
  • De AVG: niet te negeren
  • Verantwoorden subsidie 2020
  • Overstap van medisch specialisten naar loondienst onderzocht
  • Veel gespaard en op zoek naar een goede spaarrekening?
  • Btw-vrijstelling medische beroepsbeoefenaren opnieuw onderwerp van discussie
  • Hoe geeft een particulier zijn crypto op in zijn aangifte inkomstenbelasting?
  • De belangrijkste vragen over het UBO-register
  • Ketenmachtiging
  • Wet Toetreding Zorgaanbieders (Wtza)
  • Ook fiscus verduidelijkt handhavingsmoratorium Wet DBA
  • Brandbrief KNMT: los nu eindelijk eens het tandartsentekort op
  • Ontslag op staande voet vaccinweigeraar nietig verklaard

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

+31 (0)70 3382730

info@artsenaccountant.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Benchmark Tools
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Klokkenluidersregeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2021 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign