• Fiscaris
  • Vacatures
Bel ons +31 (0)70 3382730
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Belastingen
    • Advies
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Medische Branches
    • Mondzorg
    • Huisartsen
    • Dierenartsen
    • Fysiotherapeuten
    • Psychologen/Psychiaters
    • Medisch Specialist
    • Logopedie
    • Overige (para)Medici
  • Informatie
  • Over ons
    • Ons Team
    • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact

Werktijden: zo lang mag uw werknemer werken

Werktijden: zo lang mag uw werknemer werken
26/09/2023Actueel

Uw werknemers mogen een maximaal aantal uur per dag of per week werken. Soms mag een werknemer langer werken, maar alleen als het niet anders kan. U mag de werktijden niet zomaar veranderen.

Wat zijn de regels voor wettelijke arbeidstijden?

Arbeidstijden of werktijden zijn de uren die uw werknemer voor u werkt. Werknemers van 18 jaar of ouder mogen volgens de Arbeidstijdenwet maximaal 12 uur per dag werken. Per week is dat 60 uur. Dat mag niet iedere week. Uw werknemer mag:

  • over een periode van 4 weken gemiddeld 55 uur per week werken
  • over een periode van 16 weken gemiddeld 48 uur per week werken

Uitzonderingen arbeidstijden

Er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld bij seizoenswerk of tijdens piekmomenten. Of bij onverwachte situaties, zoals een ernstig ongeval op de werkvloer. Bijvoorbeeld omdat er dan extra toezicht nodig is. Uw werknemers mogen dan tijdelijk meer uren per dag werken. Dit mag ook als dat in uw cao staat, of als er afspraken over zijn. Voor een aantal werknemers en beroepen gelden andere regels voor werktijden en rusttijden. Er zijn ook aparte regels voor arbeid door jongeren. En voor zwangere en pas bevallen werknemers.

Plichten werktijden

Voor de werktijden heeft u nog een aantal verplichtingen waar u zich als werkgever aan moet houden. Zo moet u de gewerkte uren bijhouden. U moet ook rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van de werknemers.

Gelden de werktijden voor alle werknemers?

De Arbeidstijdenwet is voor al uw werknemers. Ook voor uitzendkrachten, payrollers, gedetacheerden en stagiairs. U mag alleen andere werktijden afspreken als een werknemer meer dan 3 keer het minimumloon per jaar verdient. De wet geldt niet voor zzp’ers. Behalve als de veiligheid van andere mensen op het spel staat. Zo moeten zelfstandige vrachtwagenchauffeurs zich aan rijtijden en rusttijden houden.

Mag u de werktijden zomaar aanpassen?

Als u het werkrooster wilt veranderen, moet u dat op tijd bekendmaken aan uw werknemers. Dit moet minstens 28 dagen van tevoren. Behalve als hier andere afspraken over zijn gemaakt.

Hoe zit het met woon-werkverkeer?

Woon-werkverkeer is geen werktijd. Werk-werkverkeer wel. Voor woon-werkverkeer zijn een paar uitzonderingen. Bijvoorbeeld als u een werknemer vraagt om in een bedrijfsauto collega’s op te halen en weer thuis te brengen. Deze ritten tellen dan als werk-werkverkeer. Voor de collega’s die meerijden is het wel woon-werkverkeer.

Valt pauze onder werktijd?

Pauze is geen werktijd. Een pauze is bedoeld als onderbreking van de werktijd. Tijdens pauzes heeft uw werknemer geen recht op loon.

Voor pauzes gelden de volgende regels:

  • Bij langer dan 5,5 uur werken heeft uw werknemer recht op 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier.
  • Bij langer dan 10 uur werken heeft uw werknemer recht op 45 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in meer pauzes van een kwartier.
  • Heeft u een cao? Dan mag u andere afspraken maken over pauzes. Wel heeft uw werknemer nog steeds recht op 1 pauze van 15 minuten na 5,5 uur werken.
  • Uw werknemers mogen een werkdag niet beginnen of eindigen met een pauze.

Wanneer geldt een pauze niet?

In 2 gevallen mogen uw werknemers doorwerken zonder pauze te nemen:

  • Uw werknemer werkt alleen en heeft geen direct contact met een collega die hetzelfde werk doet.
  • Het karakter van het werk maakt het onmogelijk om pauze te nemen. Dit moet wel in de cao of bedrijfsregeling staan.

Valt overwerk onder wettelijke arbeidstijd?

Overuren vallen onder de maximale tijd die uw werknemer voor u mag werken. Dat is 12 uur per dag of 60 uur per week. In de wet staat niet hoeveel extra loon uw werknemer moet krijgen voor overwerk. U kunt hier zelf afspraken over maken. Of er staan afspraken in uw cao.

Wanneer is werktijd nachtdienst?

Werktijd is nachtwerk als uw werknemer tussen 0.00 en 6.00 uur minstens 1 uur werkt. Een nachtdienst mag maximaal 10 uur duren. Daarna moet er een extra lange rustperiode zijn. Er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld als er weinig nachtdiensten per jaar zijn. Of als er geen vervanger is voor uw werknemer en het werk echt af moet. Er zijn regels voor hoeveel nachtdiensten uw werknemer per jaar mag draaien.

Maximum aantal nachtdiensten per jaar

Uw werknemer mag per jaar maximaal 117 nachtdiensten draaien. Alleen in speciale gevallen mag uw werknemer 140 nachtdiensten werken. Werkt uw werknemer altijd in de nacht? Dan moet uw werknemer voor zichzelf een Ontheffing Permanente Nachtarbeid aanvragen. Als de ontheffing wordt toegewezen mag hij per 4 weken maximaal 20 nachtdiensten draaien. Dit zijn er 260 per jaar.

Wil uw werknemer meer of minder werken?

Wil uw werknemer meer of minder uren gaan werken dan u heeft afgesproken? Dan moet u dit altijd goedkeuren. U mag alleen weigeren als u kunt laten zien dat uw bedrijf eronder zal lijden. Uw werknemer mag een half jaar nadat hij in dienst is om een aanpassing vragen. En daarna 1 keer per jaar. Verandert de persoonlijke situatie van de werknemer onverwacht? Dan mag hij een 2e verzoek doen. De aanpassing mag tijdelijk zijn.

Arts en Accountant staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Medisch Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • LHV gaat strijd met Belastingdienst aan om zzp-handhaving
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • Renseigneringsverplichting alsnog over 2022, 2023 en 2024?
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Hoge Raad bevestigt: cryptovaluta in box 3
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Voorjaarsnota 2025: elf fiscale wijzigingen voor bedrijven
  • 7,77% forfaitair rendement voor box 3 blijft overeind in 2026 – Voorjaarsnota bevestigt eerder aangekondigd percentage ondanks aanhoudende kritiek
  • Wetsvoorstel Vbar gaat in aangepaste vorm naar Tweede Kamer
  • Nieuw zzp-wetsvoorstel: de Zelfstandigenwet
  • Huisartsentekort nijpend: 194.000 Nederlanders kunnen geen arts vinden
  • Zzp’ers in de zorg en schijnzelfstandigheid – antwoord op vragen
  • Bedragen wettelijk minimumloon per 1 juli 2025
  • Pensioen opbouwen als ondernemer
  • PVV tegen nieuw belastingvoorstel voor vermogen in box 3
  • Opdrachtgevers leggen risico op naheffing bij zzp’er, terwijl dat niet altijd mag
  • Weg jubelton, hallo familiebank?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Toegang tot UBO-register in zicht voor accountants
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • KNMT start oriënterende gesprekken met vakbonden over mogelijke cao
  • KNMT in gesprek met VWS en de Belastingdienst over handhaving Wet DBA
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Rendementspercentage 2026 box 3: mogelijk zwaardere lasten voor beleggers
  • Hof: geen medische btw-vrijstelling voor vergoeding tandartspraktijken
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Personeel met een tijdelijk contract: voor- en nadelen
  • Met deze 10 stappen voldoe je aan privacywet AVG
  • Maximale transitievergoeding 2025 bekend: Wat HR moet weten
  • Aanleveren jaarverantwoording: wat moet je doen?
  • In de mondzorg met zzp’ers werken, is dat straks nog mogelijk?
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Belastingdienst publiceert Handhavingsplan arbeidsrelaties
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • Hoge Raad verduidelijkt rendementsberekening onroerend goed in box 3
  • Omslagpunt op de arbeidsmarkt doordat veel zzp’ers ermee stoppen
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • De Wtza: 5 zaken die in 2025 veranderen
  • Uitstel jaarverantwoording 2024?
  • Het is hoog tijd dat de wetgeving rond lijfrenterekeningen wordt aangepast
  • Elektrisch rijden: deze maatregelen komen op je af
  • Belastingdienst gaat volgend jaar toch geen boetes uitdelen bij zzp-wet
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst krijgt in mei 2026 een nieuw rekeningnummer
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Geen onevenredig ongelijke behandeling bij villataks en Hillen-aftrek
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Belastingdienst publiceert Toelichting Beoordeling arbeidsrelaties
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Voorkomen van schijnzelfstandigheid
  • ‘Veel foute adviezen aan zzp’ers rond controle op schijnzelfstandigheid’
  • Strengere regels zzp’ers gaan bijna in: wat mag wel en wat mag niet?
  • Angst en onzekerheid: zorgorganisaties worstelen met zzp inzet vanaf 2025
  • Belastingdienst geeft met nieuw afwegingskader duidelijkere uitleg over schijnzelfstandigheid
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Eindejaarstips top 10
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Computersystemen tot 2029 niet klaar voor nieuwe belastingplannen
  • KVK uittreksel UBO-register
  • Zakelijk lenen? Hier letten financiers op
  • Voorstellen uit het Belastingplan 2025
  • Nieuwe regels tegen schijnzelfstandigheid ZZP’er
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Fiscus: vanaf 6 september geen beoordeling nieuwe modelovereenkomsten meer
  • Twijfel over houdbaarheid belasting op leningen van eigen bv
  • De DGA en afrekening bij overlijden over waarde BV
  • De intentieovereenkomst bij een praktijkovername
  • Kabinet stopt met modelovereenkomsten ZZP: Wat nu?
  • Fiscaal rumoer rondom de zzp’er en schijnzelfstandigheid
  • KNMT in gesprek met VWS en de Belastingdienst over handhaving Wet DBA
  • Schijn-zzp’ers in de zorg worden in 2025 dan toch aangepakt
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Prinsjesdag 2024: welke wijzigingen per 2025 zijn al bekend?
  • Staatssecretaris: btw-verhoging sport staat vast
  • Dit is het modaal inkomen in Nederland van nu tot en met 2028
  • 2e concept wet VBAR: geest zzp’er in de zorg moet terug in de fles
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Huisartsen in loondienst krijgen er ruim 10 procent bij in nieuwe cao
  • Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers naar Tweede Kamer
  • Vanaf 1 juli alleen nog digitale opgaaf en aangifte dividendbelasting
  • Wetsvoorstel plan van aanpak witwassen beperkt tot verbod op contante betalingen vanaf € 3.000,-
  • Bekeuring past niet bij rittenregistratie: naheffing terecht
  • Getalsgrens intern toezicht verhoogd naar 50
  • Wees alert als u werkt als zzp’er of met zzp’ ers
  • Normalisering handhaving arbeidsrelaties door Belastingdienst: wat houdt dat in?
  • Van Rij stuurt wetsvoorstel box 3 naar Raad van State
  • Premie verplichte aov zelfstandigen bekend
  • Beperking giftenaftrek slecht nieuws voor kerken en goede doelen
  • Fiscus weet weer medewerkers aan te trekken, 141 miljoen verborgen vermogen gevonden
  • Verontrustende groei criminele activiteiten op internet
  • Deadline jaarverantwoording Wtza nadert
  • Nieuwe ontwikkelingen Wtza: vergunningsplicht voor (nieuwe) kleine zorgaanbieders en wijzigingen in de jaarverantwoording.
  • UBO-register: toezichthouder licht overgangsregeling voor Wwft-instellingen toe
  • Let op! Vanaf 1 januari 2024 hogere percentages

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

+31 (0)70 3382730

info@artsenaccountant.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Benchmark Tools
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign