• Fiscaris
  • Vacatures
Bel ons +31 (0)70 3382730
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Belastingen
    • Advies
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Medische Branches
    • Mondzorg
    • Huisartsen
    • Dierenartsen
    • Fysiotherapeuten
    • Psychologen/Psychiaters
    • Medisch Specialist
    • Logopedie
    • Overige (para)Medici
  • Informatie
  • Over ons
    • Ons Team
    • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact

Nieuwe ontwikkelingen Wtza: vergunningsplicht voor (nieuwe) kleine zorgaanbieders en wijzigingen in de jaarverantwoording.

Nieuwe ontwikkelingen Wtza: vergunningsplicht voor (nieuwe) kleine zorgaanbieders en wijzigingen in de jaarverantwoording.
28/05/2024Actueel

De Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) is op 1 januari 2022 in werking getreden. Deze wet roept voor bepaalde groepen zorgaanbieders een vergunningplicht in het leven, en voor een deel van die zorgaanbieders ook het instellen van een interne toezichthouder. Verder is een grotere groep zorgaanbieders verplicht tot het doen van een financiële jaarverantwoording.

Op 26 maart 2024 zijn er twee voorstellen om de wet aan te passen (van het Tweede Kamerlid Bushoff) aangenomen. Deze wetsvoorstellen zijn een belangrijke stap in het verminderen van de administratieve last voor relatief kleinere zorgaanbieders, maar brengen helaas voor een deel van de aanbieders ook weer nieuwe verplichtingen met zich. In dit artikel gaan wij hier verder op in.

1. Wtza-vergunningsplicht kleine zorgaanbieders

Welk zorgaanbieders hebben op dit moment een Wtza-vergunning nodig?

Op dit moment is het zo dat er alleen een vergunning nodig is voor instellingen die medisch specialistische zorg leveren (ongeacht het aantal zorgverleners) en voor instellingen die Zvw / Wlz zorg verlenen met meer dan 10 zorgverleners. Kleine zorginstellingen met 10 of minder zorgverleners zijn dus uitgezonderd van de vergunningplicht.

Nieuwe zorginstellingen zijn verplicht tot het aanvragen van de vergunning voordat zij starten met de werkzaamheden. Voor bestaande aanbieders geldt dat zij de vergunning óf voor 1 januari 2024 hadden moeten aanvragen, óf een half jaar nadat zij de grens van 10 zorgverleners overschrijden.

Welk zorgaanbieders hebben een Wtza-vergunning nodig nadat de wet is aangepast?

 

Het wetsvoorstel Bushoff regelt dat nieuwe zorginstellingen – ook als zij met tien of minder zorgverleners zorg leveren– een vergunning moeten aanvragen. Kamerlid Bushoff hoopt hiermee een extra drempel op te werpen voor nieuwe zorgaanbieders en hiermee het ‘kaf van het koren’ te scheiden.

Bestaande zorginstellingen die met tien of minder zorgverleners zorg verlenen krijgen – met dit amendement – van rechtswege (automatisch dus) een vergunning en hoeven dus niet actief een Wtza-vergunning aan te vragen. Het is echter wel mogelijk om de vergunning van een bestaande instelling in te trekken – nadat de vergunning van rechtswege is verstrekt – omdat de instelling niet aan de voorwaarden voor de vergunning voldoet.

Wat betreft de verplichting tot het aanstellen van een interne toezichthouder worden kleine zorgaanbieders in het Uitvoeringsbesluit Wtza uitgezonderd. Het amendement brengt hier geen verandering in. De minister laat echter een verkenning uitvoeren naar een mogelijke verhoging van de getalsgrens voor het instellen van een interne toezichthouder. Hier is echter nog geen besluit over genomen.

Het streven is om het amendement per 1 januari 2025 in werking te laten treden.

2. Jaarverantwoordingsplicht

Er is ook een ander amendement aangenomen (ook van lid Bushoff) om de wet te wijzigen, dat ziet op de omvang van de jaarverantwoordingsplicht voor zogenoemde “micro zorgaanbieders”. Het amendement maakt het mogelijk om afzonderlijke regels voor micro-zorgaanbieders te stellen. De onderbouwing daarvoor is dat de huidige jaarverantwoordingsplicht voor micro-aanbieders namelijk een onevenredige administratieve belasting met zich zou brengen.

Micro-aanbieders zijn zorgaanbieders die twee opeenvolgende balansdata hebben voldaan aan minimaal twee van de drie eisen:

  • Balanstotaal van maximaal 450.000 euro;
  • Netto-omzet van maximaal 900.000 euro;
  • Maximaal 10 fte medewerkers in loondienst(zzp’ers (bijv. waarnemers) worden niet meegeteld)

De Eerstelijnscoalitie gaat nog verder in gesprek over de uitwerking van het nieuwe micro-regime. Het uitgangspunt is daarbij dat het toegankelijk en minimalistisch blijft.

Door deze wijziging kan de jaarverantwoordingsplicht voor micro-aanbieders worden teruggebracht tot maximaal drie vragen: naar identiteit, het aantal zorgverleners en het aantal cliënten. Lid Bushoff heeft de minister verzocht om de jaarverantwoording hiertoe te beperken, samen met een beperkte jaarrekening. Het is aan de minister om nadere regels hierover vast te stellen. Bij nieuwe ontwikkelingen hierover houden wij u op de hoogte.

De minister kijkt daarnaast of het mogelijk is dat de jaarverantwoording voor micro-zorgaanbieders geheel / gedeeltelijk niet openbaar hoeft worden gemaakt, zodat de gegevens niet te herleiden zijn tot een individueel natuurlijk persoon, zoals nu soms het geval is.

Tot slot

Wat betreft de vergunningplicht dus minder goed nieuws voor kleinere zorgaanbieders. Positief is (wat betreft de administratieve lastendruk) dat bestaande aanbieders van rechtswege een vergunning krijgen, al betekent het (moeten) hebben van een vergunning ook dat de zorgaanbieder die weer kan verliezen, met alle gevolgen van dien.

De wijzigingen ten aanzien van de jaarverantwoordingsplicht zijn voor kleinere zorgaanbieders positief, al is het nog even wachten hoe de verplichting er precies komt uit te zien.

Bron: Eldermans|Geerts

Arts en Accountant staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Medisch Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • LHV gaat strijd met Belastingdienst aan om zzp-handhaving
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • Renseigneringsverplichting alsnog over 2022, 2023 en 2024?
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Hoge Raad bevestigt: cryptovaluta in box 3
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Voorjaarsnota 2025: elf fiscale wijzigingen voor bedrijven
  • 7,77% forfaitair rendement voor box 3 blijft overeind in 2026 – Voorjaarsnota bevestigt eerder aangekondigd percentage ondanks aanhoudende kritiek
  • Wetsvoorstel Vbar gaat in aangepaste vorm naar Tweede Kamer
  • Nieuw zzp-wetsvoorstel: de Zelfstandigenwet
  • Huisartsentekort nijpend: 194.000 Nederlanders kunnen geen arts vinden
  • Zzp’ers in de zorg en schijnzelfstandigheid – antwoord op vragen
  • Bedragen wettelijk minimumloon per 1 juli 2025
  • Pensioen opbouwen als ondernemer
  • PVV tegen nieuw belastingvoorstel voor vermogen in box 3
  • Opdrachtgevers leggen risico op naheffing bij zzp’er, terwijl dat niet altijd mag
  • Weg jubelton, hallo familiebank?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Toegang tot UBO-register in zicht voor accountants
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • KNMT start oriënterende gesprekken met vakbonden over mogelijke cao
  • KNMT in gesprek met VWS en de Belastingdienst over handhaving Wet DBA
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Rendementspercentage 2026 box 3: mogelijk zwaardere lasten voor beleggers
  • Hof: geen medische btw-vrijstelling voor vergoeding tandartspraktijken
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Personeel met een tijdelijk contract: voor- en nadelen
  • Met deze 10 stappen voldoe je aan privacywet AVG
  • Maximale transitievergoeding 2025 bekend: Wat HR moet weten
  • Aanleveren jaarverantwoording: wat moet je doen?
  • In de mondzorg met zzp’ers werken, is dat straks nog mogelijk?
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Belastingdienst publiceert Handhavingsplan arbeidsrelaties
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • Hoge Raad verduidelijkt rendementsberekening onroerend goed in box 3
  • Omslagpunt op de arbeidsmarkt doordat veel zzp’ers ermee stoppen
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • De Wtza: 5 zaken die in 2025 veranderen
  • Uitstel jaarverantwoording 2024?
  • Het is hoog tijd dat de wetgeving rond lijfrenterekeningen wordt aangepast
  • Elektrisch rijden: deze maatregelen komen op je af
  • Belastingdienst gaat volgend jaar toch geen boetes uitdelen bij zzp-wet
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst krijgt in mei 2026 een nieuw rekeningnummer
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Geen onevenredig ongelijke behandeling bij villataks en Hillen-aftrek
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Belastingdienst publiceert Toelichting Beoordeling arbeidsrelaties
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Voorkomen van schijnzelfstandigheid
  • ‘Veel foute adviezen aan zzp’ers rond controle op schijnzelfstandigheid’
  • Strengere regels zzp’ers gaan bijna in: wat mag wel en wat mag niet?
  • Angst en onzekerheid: zorgorganisaties worstelen met zzp inzet vanaf 2025
  • Belastingdienst geeft met nieuw afwegingskader duidelijkere uitleg over schijnzelfstandigheid
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Eindejaarstips top 10
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Computersystemen tot 2029 niet klaar voor nieuwe belastingplannen
  • KVK uittreksel UBO-register
  • Zakelijk lenen? Hier letten financiers op
  • Voorstellen uit het Belastingplan 2025
  • Nieuwe regels tegen schijnzelfstandigheid ZZP’er
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Fiscus: vanaf 6 september geen beoordeling nieuwe modelovereenkomsten meer
  • Twijfel over houdbaarheid belasting op leningen van eigen bv
  • De DGA en afrekening bij overlijden over waarde BV
  • De intentieovereenkomst bij een praktijkovername
  • Kabinet stopt met modelovereenkomsten ZZP: Wat nu?
  • Fiscaal rumoer rondom de zzp’er en schijnzelfstandigheid
  • KNMT in gesprek met VWS en de Belastingdienst over handhaving Wet DBA
  • Schijn-zzp’ers in de zorg worden in 2025 dan toch aangepakt
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Prinsjesdag 2024: welke wijzigingen per 2025 zijn al bekend?
  • Staatssecretaris: btw-verhoging sport staat vast
  • Dit is het modaal inkomen in Nederland van nu tot en met 2028
  • 2e concept wet VBAR: geest zzp’er in de zorg moet terug in de fles
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Huisartsen in loondienst krijgen er ruim 10 procent bij in nieuwe cao
  • Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers naar Tweede Kamer
  • Vanaf 1 juli alleen nog digitale opgaaf en aangifte dividendbelasting
  • Wetsvoorstel plan van aanpak witwassen beperkt tot verbod op contante betalingen vanaf € 3.000,-
  • Bekeuring past niet bij rittenregistratie: naheffing terecht
  • Getalsgrens intern toezicht verhoogd naar 50
  • Wees alert als u werkt als zzp’er of met zzp’ ers
  • Normalisering handhaving arbeidsrelaties door Belastingdienst: wat houdt dat in?
  • Van Rij stuurt wetsvoorstel box 3 naar Raad van State
  • Premie verplichte aov zelfstandigen bekend
  • Beperking giftenaftrek slecht nieuws voor kerken en goede doelen
  • Fiscus weet weer medewerkers aan te trekken, 141 miljoen verborgen vermogen gevonden
  • Verontrustende groei criminele activiteiten op internet
  • Deadline jaarverantwoording Wtza nadert
  • Nieuwe ontwikkelingen Wtza: vergunningsplicht voor (nieuwe) kleine zorgaanbieders en wijzigingen in de jaarverantwoording.
  • UBO-register: toezichthouder licht overgangsregeling voor Wwft-instellingen toe
  • Let op! Vanaf 1 januari 2024 hogere percentages

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

+31 (0)70 3382730

info@artsenaccountant.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Benchmark Tools
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign